
Επικίνδυνες διασταυρώσεις μέσα στην πόλη
Τι έδειξε η εργασία σπουδαστών του ΤΕΙ Ηρακλείου
Ο θάνατος από τροχαία δυστυχήματα δεν «καραδοκεί» μόνο στις εθνικές οδούς όπου συνήθως αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες αλλά και μέσα στην πόλη, σε πολυσύχναστους δρόμους και διασταυρώσεις.
Αποκαλυπτική είναι η ερευνητική πτυχιακή εργασία σπουδαστών του τμήματος Πολιτικών Δομικών Έργων του ΤΕΙ Ηρακλείου που καταδεικνύει, με βάση τα στατιστικά στοιχεία, ότι τη διετία 2008-2009 σημειώθηκαν 190 τροχαία σε δέκα διασταυρώσεις της πόλης του Ηρακλείου με αποτέλεσμα να τραυματιστούν 157 άνθρωποι, εκ των οποίων οι 11 έχασαν τη ζωή τους.
Η έρευνα διεξήχθη από τους σπουδαστές Δημήτρη Γουνελά, Γιώργο Κελέκο και Αναστάσιο Σταμάτη, υπό την εποπτεία του Δρ. πολιτικού μηχανικού Σπύρου Βροντινού.
Σε στενή συνεργασία με το τμήμα Τροχαίας Ηρακλείου, οι σπουδαστές αποτυπώνουν με στατιστικά στοιχεία τις δέκα πιο επικίνδυνες διασταυρώσεις στην πόλη και κρούουν «καμπανάκι» σε όλους, οδηγούς και πεζούς γιʼ αυτήν την άδικη αιματοχυσία. Η έρευνα επεκτάθηκε και στην παραλιακή λεωφόρο όπου διαπιστώθηκε ότι την εξαετία 2004-2009 σημειώθηκαν 75 τροχαία με 101 συνολικά παθόντες εκ των οποίων 10 θάνατοι και 91 τραυματίες.
Όπως επισημαίνεται, στόχος αυτής της ερευνητικής πτυχιακής εργασίας είναι η ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας αλλά και η παροχή συνδρομής προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την αποτροπή ή έστω μείωση των τροχαίων μέσα στην πόλη.
Παρατηρείται, όπως αναφέρεται, ότι στις δέκα πιο επικίνδυνες διασταυρώσεις, σε μόλις δύο χρόνια, συνέβησαν συνολικά 190 τροχαία με 157 παθόντες. Από αυτούς οι 110 επέβαιναν σε οχήματα ή δίτροχα και οι υπόλοιποι 47 ήταν πεζοί. Στους παθόντες περιλαμβάνονται 11 θάνατοι (έξι σε οχήματα ή δίτροχα και πέντε πεζοί), 51 βαριά τραυματίες (42 σε οχήματα ή δίτροχα και εννέα πεζοί) και 95 ελαφρά τραυματίες (62 σε οχήματα ή δίτροχα και 33 πεζοί).
Οι σπουδαστές συμπεραίνουν ότι περίπου ένας στους τρεις παθόντες είναι πεζός, ενώ από τους παθόντες, τραυματίζονται σοβαρά ή πεθαίνουν περίπου τρεις στους δέκα πεζούς. Σύμφωνα με τα βιβλία συμβάντων, τα συνηθέστερα αίτια τροχαίων ατυχημάτων στις παραπάνω διασταυρώσεις είναι: παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, παραβίαση STOP, παράνομη αναστροφή, παραβίαση διάβασης πεζών, μέθη, υπερβολική ταχύτητα και παραβίαση προτεραιότητας οχήματος.
Αποκαλυπτικός είναι ο πίνακας που δημοσιεύεται για τις δέκα πιο επικίνδυνες διασταυρώσεις στο Ηράκλειο με βάση τον αριθμό των τροχαίων τη διετία 2008-2009:
Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν και τα συμπεράσματα της ερευνητικής ομάδας κατά τον επιτόπιο έλεγχο που διενήργησαν στις επίμαχες διασταυρώσεις.
Όπως επισημαίνεται, διαπιστώθηκε ότι στις περισσότερες διασταυρώσεις υπάρχουν μόνιμα προβλήματα που περιλαμβάνουν: ελλιπή σήμανση, μονίμως μειωμένη ορατότητα οδηγών και πεζών κατά την προσέγγιση στη διασταύρωση λόγω παρανόμως παρκαρισμένων οχημάτων ή βλάστησης, αποπροσανατολισμός των οδηγών εξʼ αιτίας μεγάλων μη οριοθετημένων αποστάσεων μεταξύ των συγκλινόντων οδών, έλλειψη διαχωριστικών διαγραμμίσεων επί των οδοστρωμάτων, έλλειψη μέτρων μείωσης ταχύτητας των οχημάτων, απουσία κατάλληλων διαβάσεων και πεζοδρομίων, μη οργανωμένες, σημασμένες ή συντηρημένες διαβάσεις πεζών, έλλειψη ή ανεπαρκές πλάτος διαχωριστικών νησίδων σε οδούς μεγάλου πλάτους και υψηλής κυκλοφορίας που οδηγεί σε μόνιμο εγκλωβισμό ανυπεράσπιστων πεζών ανάμεσα σε αντίθετες λωρίδες κυκλοφορίας, ενώ πρόσθετα προβλήματα αφορούν την ολισθηρότητα του οδοστρώματος εξʼ αιτίας της φυσικής φθοράς του, αλλά και της πλημμελούς συντήρησής του, τον κακό φωτισμό κατά τις νυχτερινές ώρες, κλπ. Τα παραπάνω συντελούν στη μόνιμα μη οριοθετημένη, άναρχη κίνηση πεζών και οχημάτων και στην πρόκληση τροχαίων».
Ως άμεσες λύσεις, προτείνονται μέτρα που, όπως αναφέρεται, μπορούν να υλοποιηθούν πολύ εύκολα και γρήγορα με μικρή σχετικά επιβάρυνση του Δήμου και ανάλογα με τη διασταύρωση συμπεριλαμβάνουν: απαγόρευση των παρκαρισμένων οχημάτων κοντά στις διασταυρώσεις, “μάζεμα των απλωμένων” διασταυρώσεων και φιλικότερη διαμόρφωση τους για οδηγούς και πεζούς, προσθήκη κυκλικών νησίδων (roundabouts) σε αρκετές από αυτές για να μειωθούν οι ταχύτητες και να μπει τάξη στην πορεία των οχημάτων, δημιουργία οργανωμένων διαβάσεων με σήμανση (πινακίδες) και διαγραμμίσεις, νησίδες πεζών, “σαμαράκια” στο κατάστρωμα στους κλάδους που παρατηρούνται υψηλές ταχύτητες, καλύτερη διαμόρφωση των πεζοδρομίων, επιπλέον φωτισμό όπου αυτός δεν επαρκεί, κλπ.
Τονίζεται επίσης ότι ίσως να ήταν γενικά ασφαλέστερο και οικονομικότερο, οι πρόσφατα κατασκευασμένες διασταυρώσεις της παραλιακής, να είχαν διαμορφωθεί σε κυκλικές νησίδες (roundabouts) με περιμετρικά χαμηλό και βατό σε οχήματα κράσπεδο (mountable curbs), ώστε να εξυπηρετούν ενʼ ανάγκη ελιγμούς και των πιο μεγάλων φορτηγών του λιμανιού.