
Οι αποφάσεις της κυβέρνησης για την περαίωση ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων της περιόδου 2000-2009 οριστικοποιούνται σήμερα και εντός της εβδομάδας αρχίζει η διαβούλευση του υπουργείου Οικονομικών με εκπροσώπους επαγγελματικών ενώσεων επί του ζητήματος. Το νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα.
Με όσα έχουν γίνει γνωστά ο υπολογισμός του φόρου που θα καλείται να καταβάλει ο επαγγελματίας ή η επιχείρηση θα προκύπτει με τον εξής μαθηματικό τύπο: Τα ακαθάριστα έσοδα κάθε χρήσης θα πολλαπλασιάζονται με συντελεστές από 1% έως 3% ανάλογα με το αν τα βιβλία του ελεύθερου επαγγελματία ή της επιχείρησης είναι άρτια ή έχουν κριθεί ανακριβή.
Το 20% του ποσού που θα προκύπτει θα είναι ο φόρος περαίωσης εισοδήματος και το 19% (ή ο εκάστοτε ισχύων συντελεστής) αποτελεί τον ΦΠΑ περαίωσης. Τα ποσά αυτά αθροίζονται και δεν μπορεί να είναι χαμηλότερα από 200 έως 1.000 ευρώ ανά χρήση που περαιώνεται. Εξετάζεται δε να δοθεί η δυνατότητα αποπληρωμής του φόρου σε έως 24 μηνιαίες δόσεις με προκαταβολή του 20%-25%.
Δεν έχει ακόμη αποσαφηνισθεί το εάν η περαίωση θα αφορά σε όλες τις επιχειρήσεις ανεξαρτήτως ύψους ακαθάριστων εσόδων ή σε επιχειρήσεις με τζίρο έως 20 εκατ. ευρώ. Πληροφορίες αναφέρουν πως η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε μαζική περαίωση, η οποία θα αφορά το σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών και επιχειρήσεων, εξαιρώντας τις 1.000 μεγαλύτερες από αυτές.
Στις εξαιρέσεις περιλαμβάνονται οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, άλλες μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς και υποθέσεις επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών των οποίων έχουν κατασχεθεί τα βιβλία.
Σε κάθε περίπτωση, οι εισπράξεις του Δημοσίου από την περαίωση θα εξαρτηθούν από το πλαφόν (ή μη) που θα τεθεί στον κύκλο εργασιών, από τον αριθμό των υποθέσεων που θα ενταχθούν στην ρύθμιση και από το ελάχιστο ποσό που θα κληθεί να πληρώσει ο επαγγελματίας για κάθε χρήση. Οι προσδοκίες για έσοδα από την περαίωση δεν ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ έπειτα και από παρατηρήσεις της τρόικας που τοποθετεί τον πήχη σαφώς χαμηλότερα.
Από την περαίωση θα εξαιρούνται υποθέσεις με κατασχεθέντα βιβλία. Αντίθετα, θα περιλαμβάνονται υποθέσεις πλαστών και εικονικών στοιχείων (μόνο για τους λήπτες) και με ποινή έξτρα φόρου. Η περαίωση δεν θα αφορά επίσης όσους έχουν κάνει αυτοπεραίωση τα τελευταία χρόνια.
Η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων θα προχωρήσει στην έκδοση ατομικών ειδοποιητηρίων περαίωσης για καθένα φορολογούμενο που θα υπαχθεί χωρίς την παραμικρή εμπλοκή των εφοριών. Οι εφορίες θα εμπλακούν μόνο στην περίπτωση των 150.000 υποθέσεων που εκκρεμούν στις δικαστικές αίθουσες.
Τέλος, το υπουργείο Οικονομικών παράλληλα με την περαίωση εξετάζει ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών με διαγραφή σημαντικού μέρους των προσαυξήσεων και πληθώρα δόσεων. Στο υπουργείο εκτιμούν ότι από το ποσό αυτό μπορεί να εισπραχθούν περίπου 8 δισ. ευρώ και σύμφωνα με πληροφορίες έχουν δοθεί εντολές στις αρμόδιες υπηρεσίες προκειμένου να ετοιμάσουν σενάρια για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών.
Το θέμα αναμένεται να συζητηθεί στις προσεχείς συσκέψεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης ώστε να ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Στην περίπτωση αυτή καθοριστικό θεωρείται το ύψος των εκπτώσεων που θα αποφασιστεί επί των προσαυξήσεων με τις οποίες έχουν επιβαρυνθεί τα ληξιπρόθεσμα χρέη, καθώς και ο αριθμός των δόσεων εξόφλησης.

