
Της Πέλλας Λασηθιωτάκη
Σε εξαμηνιαίες δόσεις μπορούν τα ρυθμίζουν τα χρέη τους οι ασφαλισμένοι κύριας ασφάλισης του ΟΓΑ. Με τις νέες διατάξεις μπορούν να ρυθμίσουν τις οφειλόμενες εισφορές τους τόσο οι αυτοτελώς απασχολούμενοι ασφαλισμένοι του ΟΓΑ όσο και οι εργοδότες-επιχειρήσεις για τις οποίες δεν υπήρχε, μέχρι την ισχύ των ως άνω διατάξεων, ρυθμιστικό πλαίσιο τμηματικής καταβολής των οφειλόμενων εισφορών.
Οι οφειλέτες που θα υπαχθούν στη ρύθμιση θα καταβάλλουν τμηματικά τις οφειλές τους, σε εξαμηνιαίες δόσεις, οι οποίες δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις έξι. Το ποσό κάθε εξαμηνιαίας δόσης δεν μπορεί να είναι μικρότερο των 1200? (6 μήνες x 200?). Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η καταβολή από τον οφειλέτη των τρεχουσών εισφορών.
Τι πρέπει να προσέξουν οι ασφαλισμένοι
Προκειμένου οι οφειλέτες να τύχουν της ρύθμισης, θα πρέπει να υποβάλουν σχετική αίτηση στον ΟΓΑ.
α) Οι δόσεις καθορίζονται στις 6, το ανώτερο και είναι ισόποσες και εξαμηνιαίες.
Ο αριθμός και το ύψος των δόσεων είναι ανάλογα του ύψους της οφειλής και της ασφαλιστικής συμπεριφοράς του αιτούντος. (Το αρμόδιο για τη ρύθμιση Όργανο θα λαμβάνει υπόψη του την τήρηση ή μη από τον οφειλέτη των όρων τυχόν προηγούμενων ρυθμίσεων).
β) Το ύψος κάθε εξαμηνιαίας δόσης δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 1200?.
γ) Δόσεις δεν μπορούν να γίνουν για οφειλές ποσού κάτω των 1200?.
δ) Προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση είναι η καταβολή της τρέχουσας εισφοράς και της πρώτης δόσης, μέσα στην προβλεπόμενη προθεσμία.
ε) Σε εξαιρετικές και επείγουσες περιπτώσεις, και μόνο για πολύ σοβαρούς κοινωνικούς λόγους, μπορεί να γίνει ειδική ρύθμιση με ποσό πρώτης δόσης μικρότερο από αυτό των υπολοίπων και κατώτερο των 1200?, καθώς και για συνολικές οφειλές ποσού κάτω των 1200?. Η ειδική αυτή ρύθμιση ισχύει μόνο για οφειλές αυτοτελώς απασχολούμενων ασφαλισμένων και όχι για οφειλές εργοδοτών – επιχειρήσεων (Ν. 3232/2004).
ζ) Εάν ο οφειλέτης αδυνατεί να καταβάλει εμπρόθεσμα μία δόση, του παρέχεται η δυνατότητα να την καταβάλλει το επόμενο εξάμηνο. Στην περίπτωση αυτή ο χρόνος της ρύθμισης παρατείνεται για ένα εξάμηνο. Η δυνατότητα αυτή παρέχεται μέχρι τρεις φορές κατά τη διάρκεια της ρύθμισης, με την προϋπόθεση ότι ο οφειλέτης έχει καταβάλει εμπρόθεσμα τη δόση τουλάχιστον του προηγούμενου εξαμήνου κάθε φορά. Σε κάθε περίπτωση απαραίτητη προϋπόθεση είναι η εμπρόθεσμη καταβολή από τον οφειλέτη των τρεχουσών εισφορών.
Συνεπώς, ο ασφαλισμένος που δεν θα πληρώσει ένα εξάμηνο τη δόση του θα πρέπει να την πληρώσει οπωσδήποτε, εμπρόθεσμα, το επόμενο εξάμηνο, διαφορετικά θα εκπέσει της ρύθμισης.
στ) Εάν ο οφειλέτης χάσει το δικαίωμα της τμηματικής εξόφλησης των εισφορών του σε δόσεις, μπορεί να υποβάλει νέα αίτηση για ρύθμιση μετά από ένα έτος από την ένταξή του στην τελευταία ρύθμιση. Ως έναρξη του έτους λογίζεται ο μήνας καταβολής της πρώτης δόσης.
Στους οφειλέτες που υπάγονται στη ρύθμιση και τηρούν τους όρους αυτής, χορηγείται βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας διάρκειας ενός εξαμήνου.
Οι οφειλέτες που επιθυμούν να ρυθμίσουν τις οφειλές τους θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση στο ειδικό έντυπο αίτησης, το οποίο είναι διαφορετικό για τους αυτοτελώς απασχολούμενους οφειλέτες και διαφορετικό για τις επιχειρήσεις-εργοδότες. (Το μέχρι σήμερα χρησιμοποιούμενο έντυπο καταργείται.)

