Της Κατερίνας Μυλωνά

Δύο από τους κορυφαίους δραματικούς μονολόγους του Γιάννη Ρίτσου από τη συλλογή «Τέταρτη Διάσταση» παρουσιάζουν σήμερα και αύριο στις 9 το βράδυ στο Θεατρικό Σταθμό Ηρακλείου ο δήμος Ηρακλείου και το θέατρο “ΣΥΝ ΚΑΤΙ” – σύνολο τέχνης.

Πρόκειται για τον «Ορέστη» και την «Επιστροφή της Ιφιγένειας» σε μια ενιαία παράσταση με τον γενικό τίτλο« Η μυστική μοναξιά των Ατρειδών» .

Τα δύο έργα αποτελούν μια ενότητα: την τραγική περιπέτεια των παιδιών του Αγαμέμνονα , από την ολονύχτια δοκιμασία του Ορέστη πριν αναλάβει τον φόνο της μητέρας του ως το οριστικό κλείσιμο του σπιτιού του Ατρέα, χρόνια μετά, την νύχτα της επιστροφής της Ιφιγένειας από την Ταυρίδα και τον σπαρακτικό αποχαιρετισμό των δύο αδελφών. Ο Ορέστης και η Ιφιγένεια ξαναζούν τον τραγικό κύκλο των Μυκηνών μέσα στη σύγχρονη πραγματικότητα . Ο Ρίτσος μεταφέρει τις μυθικές συγκρούσεις των ηρώων στο σήμερα και έτσι υπογραμμίζει την ενότητα και τραγικότητα του Ελληνισμού μέσα στους αιώνες, με τη βοήθεια μιας γλώσσας εκρηκτικά σύγχρονης.

Οι δύο αυτοί μονόλογοι είχαν ανέβει σε ενιαία παράσταση με τίτλο «η μοναξιά των Ατρειδών» για πρώτη φορά το 1988 στο ΚΘΒΕ και το 1990 στην Αθήνα στο θέατρο ΚΑΒΑ σε σκηνοθεσία του Μ.Βολανάκη, με τον Κωνσταντίνο Κωνσταντόπουλο στο ρόλο του Ορέστη και την Μαρία Κατσιαδάκη στο ρόλο της Ιφιγένειας.

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη μνήμη του

Μ. Βολανάκη.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος

μουσική: Σταμάτης Σπανουδάκης

κοστούμια: Καλλιόπη Κατσίπη

φωτισμοί : Χριστίνα Θανάσουλα

φωτογραφίες: Κλεοπάτρα Σάρλη

Βοηθοί σκηνοθέτη: Κωστής Σαββιδάκης

Ελένη Κωνσταντίνου

ΟΡΕΣΤΗΣ

Ορέστης: Ορέστης Τρίκας

Πυλάδης: Κώστας Βαρσάμης

Ηλέκτρα: Ελένη Κωνσταντίνου

Αφηγητής: Κωστής Σαββιδάκης

Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑΣ

Ιφιγένεια: Χριστίνα Τασκασαπίδου

Ορέστης : Ορέστης Τρίκας

Αφηγητής: Κωστής Σαββιδάκης

Πληροφορίες – Εισιτήρια: 2810-243320

«ΕΠΙΚΑΙΡΟΣ Ο ΡΙΤΣΟΣ»

Λίγες ώρες πριν ανοίξει η αυλαία, ο σκηνοθέτης της παράστασης μιλά στην «Π» για το Γιάννη Ρίτσο, τους αρχαίους τραγωδούς αλλά και το θέατρο, όπως είναι σήμερα.

Η συνέντευξη του Κ. Κωνσταντόπουλου έχει ως εξής:

101 χρόνια μετά τη γέννηση του Γιάννη Ρίτσου, πόσο διαχρονικά είναι τα κείμενά του;

«Τα κείμενά του , ναι , είναι διαχρονικά. Επίκαιρα τώρα, περισσότερο παρά ποτέ. Ανοιχτά στην όποια ανάγνωση, “συναντούν” τον κάθε αναγνώστη και γίνονται “σύγχρονα” με τη δική του χρονική στιγμή. Ο υψηλός στοχασμός του μας δίνει δύναμη και μας ανοίγει δρόμους. Ο προβληματισμός του Ποιητή, στα κοινά πανανθρώπινα και αιώνια ερωτήματα, είναι παρήγορος και ανακουφιστικός. Διερευνά το νόημα της ζωής και στέκεται δίπλα μας - φάρος ζωής ! Είμαστε τυχεροί οι Έλληνες! Έχουμε σπουδαία πνευματική κληρονομιά, σπουδαίους “προγόνους”… Ο Ρίτσος είναι πλέον περιουσία μας… Μέγας Δάσκαλος και Μύστης!»

Ποιες οι διαφορές ανάμεσα στα κείμενα του Ρίτσου και των αρχαίων τραγωδών;

«Στους μονολόγους απ΄ την Τέταρτη Διάσταση μας δίνει την ευκαιρία να δούμε τους ήρωες - γνωστούς σε μας απ’ την αρχαία τραγωδία – μέσω μιας ψυχολογικής εκδοχής. Ήδη αυτό από μόνο του συνιστά μια πρώτη ουσιαστική μεγάλη διαφορά, δεδομένου του ότι η αρχαία τραγωδία δεν είναι ψυχολογικό θέατρο. Είναι θέατρο ιδεών, θέατρο όπου θριαμβεύει η φιλοσοφία.»

Τι σημαίνει για σας να σκηνοθετείτε μια παράσταση, στην οποία είχατε πρωταγωνιστήσει πριν από χρόνια με σκηνοθέτη το Μ. Βολανάκη;

«Ένιωθα πως όφειλα να συστήσω στους νεότερους μαθητές μου - - και νυν συναδέλφους μου- αυτά τα μεγάλα κείμενα. Και να μοιραστώ μαζί τους την μέχρι τώρα εμπειρία μου. Έτσι να διασώσω και να διαδώσω τις ιδέες και τον προβληματισμό του δικού μου Υψηλού Δασκάλου. Ένιωθα πως είχα χρέος να το κάνω και αυτό έκανα. Γι αυτό και η παράσταση είναι αφιερωμένη σε αυτόν.»

Ο κόσμος στηρίζει σήμερα το θέατρο;

«Ναι, το στηρίζει και θα το στηρίζει πάντα. Ανεξάρτητα αν στις μέρες μας το τοπίο είναι ομιχλώδες και κυριαρχεί η σύγχυση και η αμηχανία τόσο από πλευράς του θεάτρου όσο και από πλευράς των θεατών.»

Ποιος είναι ο κύκλος της παράστασης; Μετά το Ηράκλειο θα περιοδεύσει σε άλλες πόλεις;

«Ρόδος, Καρδίτσα , Λάρισα και τώρα Ηράκλειο. Ναι, θα συνεχίσουμε και σε άλλες πόλεις. Δύναμη να έχουμε και ενθουσιασμό.»