Η Olympic Air και η Aegean Airlines φαίνεται πως θα... δοκιμάσουν την «συνταγή» της ΙΑΤΑ (Διεθνής Ενωση Αεροπορικών και Μεταφορικών Εταιρειών), που υπαγορεύει τη συνένωση των αεροπορικών εταιρειών, μια και οι προβλέψεις της Ενωσης για το μέλλον των αερομεταφορέων είναι δυσοίωνες.

Οι «γάμοι» της British Airways και της Iberia και της Delta Air Lines με τη Northwest Airlines, αλλά και τα σχέδια της Aeroflot για συγχώνευση με έξι αεροπορικές εταιρείες της χώρας φαίνεται να αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση σε έναν κλάδο που θα έχει φέτος ιλιγγιώδεις ζημίες που αναμένεται να ξεπεράσουν τα 5 δισ. ευρώ.

Η ελληνική αγορά επιτρέπει, όπως όλα δείχνουν, μία ισχυρή συνένωση μεταξύ Aegean και Olympic Air, διότι πλέον οι δύο εταιρείες δεν έχουν το μονοπώλιο ούτε καν στην εσωτερική αγορά, μια και πλήθος άλλων αεροπορικών εταιρειών τόσο ελληνικών όσο και διεθνών έχουν κομμάτι της πίτας των πτήσεων εσωτερικού δικτύου. Επίσης, ανά πάσα στιγμή ο οποιοσδήποτε κοινοτικός αερομεταφορέας μπορεί να πετάξει και γραμμές εσωτερικού της Ελλάδας.

Η νέα εταιρεία

Η νέα εταιρεία που θα προκύψει από μία πιθανή συγχώνευση θα είναι πολύ μεγαλύτερη από ό,τι η καθεμία εταιρεία σήμερα, χωρίς, ωστόσο, να μπορεί να φτάσει σε δυναμική και σε στόλο τις μεγάλες ευρωπαϊκές συμμαχίες που έχουν προκύψει από τις συγχωνεύσεις εταιρειών. Το νέο σχήμα:

Θα εκτελεί 41 διεθνή δρομολόγια προς Ελλάδα, κατακτώντας την τρίτη θέση μετά την Air Berlin που εκτελεί 102 δρομολόγια και τον όμιλο Lufthansa που εκτελεί 44 δρομολόγια.

Οσον αφορά τα ετήσια έσοδα, το νέο σχήμα θα βρίσκεται στο τέλος της «πυραμίδας» των μεγάλων αεροπορικών εταιρειών, με συνολικά έσοδα 1,12 δισ. ευρώ, όταν η Air France, ο όμιλος Lufthansa και η BA ξεπερνούν ετησίως τα 30 δισ. ευρώ.

Ουραγός αλλά πολύ κοντά στην τελευταία εκ των ισχυρών της Ευρώπης θα είναι και στο στόλο των αεροσκαφών, έχοντας 63 αεροσκάφη.

Ωστόσο, ο στόλος των δύο εταιρειών αναμένεται να ξεπεράσει τα 70 αν υλοποιηθούν τα επενδυτικά προγράμματα και των δύο εταιρειών για την αγορά νέων αεροσκαφών. Σημειώνεται ότι ο μέσος όρος των ετήσιων εσόδων του κλάδου των αερομεταφορών είναι 6,73 δισ. ευρώ, ενώ ο μέσος όρος αεροσκαφών είναι 202.

Η συγχώνευση

Κύκλοι της αγοράς τονίζουν ότι στην περίπτωση που επιτευχθεί συμφωνία η εταιρεία που θα πρέπει να απορροφήσει την άλλη θα είναι η Aegean, δεδομένου ότι είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο. Σε μία τέτοια περίπτωση το Δημόσιο θα πρέπει να εκχωρήσει το όνομα και το σήμα της Ολυμπιακής, τα οποία αποτελούν περιουσιακό του στοιχείο. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο στις διαπραγματεύσεις φαίνεται ότι διερευνάται το ενδεχόμενο η MIG, η οποία έχει ένα μέτοχο, να έχει μεγαλύτερο ποσοστό μετοχών σε σχέση με τους μετόχους της Αegean.

Η ελληνική αγορά

Αν και οι δύο εταιρείες έχουν πολύ μεγάλη δραστηριότητα στις πτήσεις εσωτερικού, ωστόσο η αεροπορική αγορά της χώρας μας στηρίζεται κυρίως στις διεθνείς πτήσεις. Ειδικότερα, από την αξία της ελληνικής αεροπορικής αγοράς ποσοστό μόνο 10% αφορά την αγορά εσωτερικού (πτήσεις εντός της χώρας), ενώ το ποσοστό της αγοράς διεθνών πτήσεων διαμορφώνεται στο 90%.

Όσον αφορά τους επιβάτες που διακινούνται, μόνο το 18% είναι στις πτήσεις εσωτερικού, ενώ για τις διεθνείς πτήσεις το αντίστοιχο ποσοστό είναι 82%. Παράλληλα:

Οι δύο μεγαλύτερες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες (Aegean και Olympic Air) έχουν αθροιστικά το 33% της συνολικής ελληνικής αεροπορικής αγοράς εσωτερικού και εξωτερικού σε επιβάτες και 25% του αντίστοιχου τζίρου.

Οι διεθνείς εταιρείες έχουν κυρίαρχη παρουσία στην αγορά της Ελλάδος όσον αφορά τα διεθνή δρομολόγια. Η Air Berlin, ο όμιλος Lufthansa, οι British Airways / Iberia και οι Air France / KLM / Alitalia εκτελούν το μεγαλύτερο μερίδιο των διεθνών πτήσεων με 187 συνολικά δρομολόγια, όταν οι δύο ελληνικές Olympic Air και Aegean περιορίζονται στα 41 διεθνή δρομολόγια.

Εταιρείες όπως οι easyJet, Air Berlin, Germanwings και οι όμιλοι Lufthansa, Air France, Alitalia συνολικά έχουν μεγαλύτερη ή αντίστοιχη δραστηριότητα στην Ελλάδα σε δρομολόγια εξωτερικού από ό,τι η καθεμία από τις εταιρείες Aegean και Oly-mpic

Εκτός από την Aegean και την Olympic Air δραστηριοποιούνται και άλλες ελληνικές εταιρείες, όπως οι Athens Airways, Hellas Jet, Hellenic Imperial, Sky Express, Astra. Athens Airways και Sky Express που εκτελούν και δρομολόγια άγονων γραμμών.

Από τα παραπάνω φαίνεται πως οι δύο ελληνικές εταιρείες θα αναγκαστούν είτε τώρα είτε σε βάθος χρόνου να συγχωνευτούν αν θέλουν να συνεχίσουν να είναι κερδοφόρες. Και αυτό γιατί η εικόνα της διεθνούς αγορά αερομεταφορών κάθε άλλο παρά θετική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί καθώς:

1. Οι συνολικές ζημίες για τον κλάδο αναμένονται στα 5,6 δισ. (εκτιμήσεις IATA) για το 2010, με το μεγαλύτερο μέρος να συγκεντρώνεται για πρώτη χρονιά στην Ευρώπη (ζημίες ύψους 2,5 δισ. δολαρίων).

2. Ο ευρωπαϊκός κλάδος παρουσίασε μείωση επιβατικής κίνησης κατά 6% το 2009, που ήταν το χειρότερο έτος μεταπολεμικά από πλευράς ζήτησης.

3. Ανάμεσα στα έτη 2000-2009 ο κλάδος των αερομεταφορών παγκοσμίως έχει καταγράψει ζημίες ύψους 49,1 δισ. δολαρίων.