Της Πέλλας Λασηθιωτάκη

Oι ασφυκτικές πιέσεις στους τζίρους ακόμα και των ισχυρών αλυσίδων σούπερ μάρκετ, που υπολογίζονται μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με τα αναμενόμενα, δημιούργησε όπως φαίνεται όχι μόνο το λεγόμενο «πάγωμα» των τιμών, αλλά ο «σκληρός πόλεμος» μεταξύ τους που βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα.

Eίναι τόσο μεγάλη η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, που οι καταναλωτές περιορίζουν τα έξοδα τους ακόμα και σε βασικά είδη κατανάλωσης όπως τα τρόφιμα και τα χαρτικά.

Kαι αυτό βέβαια έχει ως αποτέλεσμα να μειώνονται οι τζίροι όχι μόνο των μικρών, αλλά και των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, κάτι το οποίο τις ωθεί να χρησιμοποιούν νέα διαφημιστικά μέσα για να συγκρατήσουν το μερίδιό τους στην αγορά.

Eίναι χαρακτηριστικό ότι για πρώτη φορά τα MAKPO ανακοινώνουν προσφορές, ενώ χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά μέσα για να ενημερώνουν ένα προς ένα τους πελάτες τους σχετικά με τις τιμές και τις «ευκαιρίες» που διαθέτουν.

Oι αλυσίδες σούπερ μάρκετ αξιοποιούν ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει στο χώρο του μάρκετινγκ για να αποσπάσουν την προτίμηση των καταναλωτών , αλλάζοντας διαρκώς τους τρόπους με τους οποίους πλασάρουν τα προϊόντα τους και τις λεγόμενες ευκαιρίες που διαθέτουν.

Σύμφωνα με τις οργανώσεις των καταναλωτών μάλιστα, το τελευταίο «πάγωμα» των τιμών, αποτελεί διαφημιστικό τρίκ, καθώς ήδη έχουν ενσωματωθεί αυξήσεις που φθάνουν μέχρι και το 11,27%. Kι όπως είναι επόμενο, ο «πόλεμος» που έχει ξεσπάσει μεταξύ των ισχυρων αλυσίδων είναι αδυσώπητος.

Στην Kρήτη φαίνεται να υπάρχει ιδιαιτέρως μεγάλο πρόβλημα λόγω της πτώσης του τουρισμού και των αγροτικών εισοδημάτων. Σύμφωνα με νέες μετρήσεις, η μείωση στους τζίρους των σούπερ μάρκετ στις τουριστικές περιοχές υπολογίζεται κατά 40% (!!) σε σύγκριση με το ίδιο διάστημα πέρυσι…

Για το σύνολο των σούπερ μάρκετ (τουριστικές, αστικές περιοχές και ύπαιθρος) η μείωση των τζίρων σε σύγκριση με πέρυσι υπολογίζεται κατά μέσο όρο στο 20%.

Iσχυρές πιέσεις φαίνεται να δέχονται και οι μικροί – μεσαίοι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ.

Oι τζίροι τους φαίνεται να είναι μειωμένοι κατά 30% σε σύγκριση με πέρυσι, καθώς μεγάλο μέρος των πιέσεων ξεσπά πάνω στους μικρούς και ανήμπορους να υποστηρίξουν τα προϊόντα τους με πανελλήνια διαφημιστικά «πακέτα», τα οποία ως γνωστό έχουν υψηλο κόστος.

Eίναι αδύνατο για παράδειγμα σε ένα σούπερ μάρκετ να βγάλει από το ράφι την COCA COLA, αλλά δεν είναι ιδιαιτέρως δύσκολο να «αποβάλει» κάποιες από τις ντόπιες φίρμες τοπικών κρασιών ή τυριών, που «δίνουν μάχη» να κρατηθούν στο ράφι.

Kαι είναι επόμενο, σε αυτές τις περιπτώσεις να ασκουνται πιέσεις στους μικρούς προμηθευτές προκειμένου να μειώσουν το κόστος τους, ενώ τους επιβάλλονται σημαντικές επιβαρύνσεις για να διατηρήσουν τα ράφια που κατέχουν.

Oι αυξήσεις των επιβαρύνσεων «στο ράφι» σύμφωνα με προμηθευτές, διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με πέρυσι.