Της Αννας Κωνσταντουλάκη

Η ανάγκη να αποκτήσει η Κρήτη συγκεκριμένη ταυτότητα στη διεθνή τουριστική αγορά, προσφέροντας εξειδικευμένα τουριστικά προϊόντα που θα ξεφεύγουν από το κλασσικό, όσο και παρωχημένο “ήλιος-θάλασσα”, αποτυπώνεται στην ποιοτική έρευνα του τουρισμού για την Κρήτη που έγινε για λογαριασμό της Περιφέρειας από το Πολυτεχνείο Κρήτης.

Η παρουσίαση έγινε χθες από τον καθηγητή του Πολυτεχνείου Νικόλαο Ματσατσίνη, ο οποίος σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους ανέφερε ότι απευθυνόμαστε στο μαζικό τουρισμό και σε πελάτες όλων των οικονομικών βαθμίδων, λόγω της ανομοιογένειας του τουριστικού μας προϊόντος.

Στη συντριπτική πλειοψηφία τους και συγκεκριμένα το 84,22% των τουριστών, δηλώνει συνολικά ικανοποιημένο από τις διακοπές στην Κρήτη, ωστόσο τα παράπονα επικεντρώνονται στην εξυπηρέτηση στο αεροδρόμιο, στην καθαριότητα, στην έλλειψη οδικής ασφάλειας, στην ηχορύπανση, στη σχέση τιμής-αξίας, στη διατροφή και τη διαμονή κ.α.



Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας



Η διανομή των ερωτηματολογίων ξεκίνησε στα τέλη του Ιουνίου 2008 και ολοκληρώθηκε 4 μήνες αργότερα στις 20 Οκτωβρίου 2008. Το τελικό δείγμα αφορά σε 5.144 τουρίστες , άνδρες και γυναίκες, άνω των 18 ετών.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας είναι :

- Ανομοιογένεια στο προφίλ. Συναντούμε τουρίστες όλων των ηλικιών, όλων των βαλαντίων, με διαφορετικές συμπεριφορές και απαιτήσεις σε διαμονή, διατροφή και ψυχαγωγία. Αυτό οφείλεται εν μέρει στην εθνική σύνθεση των επισκεπτών και στην ανομοιογένεια του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος.

- Ο κυρίαρχος ρόλος προτίμησης της Κρήτης είναι το κλίμα και οι φυσικές της ομορφιές ( ήλιος – θάλασσα).

- Οι τουρίστες είναι γενικά ικανοποιημένοι. Τα σημεία μεγαλύτερης ικανοποίησης είναι το κλίμα, το φυσικό περιβάλλον, η αίσθηση ασφάλειας, τα καταλύματα διαμονής, η ποιότητα του φαγητού και του περιβάλλοντος των εστιατορίων και η φιλοξενία των ντόπιων. Αντίθετα, τα σημεία της μικρότερης ικανοποίησης είναι η καθαριότητα και οι υπηρεσίες ελέγχου στα αεροδρόμια, η οδική ασφάλεια, η εξυπηρέτηση σε χώρους ψυχαγωγίας, οι δρόμοι, τα πεζοδρόμια, το παρκινγκ και άλλοι δημόσιοι χώροι, η καθαριότητα παραλίας, η ηχορύπανση και σχέση/τιμή αξίας στη διατροφή και στη διαμονή.

- Αναδεικνύονται ευκαιρίες για ανάπτυξη / βελτίωση του τουριστικού προϊόντος μέσω της προβολής του πολιτισμού ( μνημεία-αρχαιολογικού χώροι), επιπλέον χρήσης του διαδικτύου, προβολή της κρητικής διατροφής/κουζίνας, και των ειδικών μορφών τουρισμού.

- Οι αδυναμίες – απειλές που εμφανίζονται οφείλονται στα κύρια χαρακτηριστικά του μοντέλου οργανωμένου ( μαζικού) τουρισμού που έχει αναπτυχθεί ( π.χ. ανάγκη για μεγάλο πλήθος επισκεπτών, εξάρτηση από tour operators, επιρροή από άλλους παράγοντες που παγκοσμιοποιημένου περιβάλλοντος), γεγονός που οδηγεί στην αναγκαιότητα σαφούς διαφοροποίησης του τουριστικού προϊόντος, σε σχέση με τον υπόλοιπο ανταγωνισμό.

Για την πραγματοποίηση της μελέτης εργάστηκαν συνολικά επτά επιστημονικοί συνεργάτες και είκοσι ερευνητές, οι οποίοι ασχολήθηκαν με την σχεδίαση, μετάφραση, διανομή και συλλογή των ερωτηματολογίων, την καταχώρηση και την ανάλυση των δεδομένων καθώς και την εκπόνηση της μελέτης.

Στόχος η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού

Στον χαιρετισμό του, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σεραφείμ Τσόκας, υπογράμμισε ότι η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού είναι η μεγάλη πρόκληση και μεγάλη ευκαιρία για την χώρα μας. Ο ίδιος σημείωσε: “Η νέα στρατηγική για τον τουρισμό βασίζεται σε συγκεκριμένους άξονες οι οποίοι συνοψίζονται στο τρίπτυχο Ποιότητα-Πολυμορφία/Εξειδίκευση-Βιωσιμότητα παράλληλα με την προστασία του περιβάλλοντος.

Είναι σίγουρο ότι η Κρήτη μπορεί να συνδυάσει υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών, τον θαλάσσιο με τον ορειβατικό τουρισμό, τον πολιτιστικό με τον θρησκευτικό, τον τουρισμό πόλης με τον αγροτουρισμό.

Αυτή η πλήρης αξιοποίηση των μεγάλων δυνατοτήτων της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας μας είναι και η δική μας απάντηση σε όλες τις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης, για την ανάπτυξη της περιφέρειας, για την προώθηση της απασχόλησης και της ευημερίας, για την πρόοδο και την ανάπτυξη της χώρας και κάθε περιοχής ξεχωριστά”.