Στην απόκτηση ενός από τα πιο σημαντικά μουσικά και όχι μόνο αρχεία της χώρας προσανατολίζεται ο Δήμος Ηρακλείου. Το αρχείο του Μάνου Χατζιδάκι για το οποίο ερίζουν πανεπιστήμια του εξωτερικού και ιδρύματα της αλλοδαπής, -και το ελληνικό κράτος αδιαφορεί-βρίσκεται στον αέρα και χθες ο δήμαρχος Γιάννης Κουράκης έδωσε εντολή στους αντιδημάρχους του να ανακινήσουν το θέμα και να αναζητήσουν τρόπους για να έρθει το αρχείο στο Ηράκλειο.
«Ο Μάνος Χατζιδάκις συνδέεται με το Ηράκλειο και την Κρήτη. Από την καταγωγή του μέχρι και το Μουσικό Αύγουστο και την παρουσία του στα Ανώγεια ο Χατζιδάκις ήταν και είναι παρών στην ιστορία του τόπου και πρέπει να το ψάξουμε» είπε χθες στο συμβούλιο των αντιδημάρχων ο κ.Κουράκης αφού ενημερώθηκε από τον κ.Μανόλη Αλεξάκη για το πρόβλημα που υπάρχει με το αρχείο του Μ. Χατζιδάκι.
Και πρόσφατα ο θετός γιος του μεγάλου συνθέτη, ο Γιώργος Χατζηδάκης, είχε αναφερθεί αναλυτικά στα προβλήματα που υπάρχουν 14 χρόνια μετά το θανατο του πατέρα του.
Μάλιστα ο γιος του Χατζιδάκι κατήγγειλε ότι το αρχείο κινδυνεύει πράγματι να βρεθεί εκτός συνόρων, παρ' όλο που πρώτη του επιλογή είναι να παραμείνει εντός αυτών.
Ένα αρχείο που περιλαμβάνει «ολη τη μουσική ζωή του» δηλαδή όλα όσα βρίσκονται στην οικία του συνθέτη, εκεί όπου έζησε και δημιούργησε από το 1962 ως και το 1994. Μια μουσική ζωή 32 ετών. Περιλαμβάνει τα πιάνα του (ακόμη και αυτό που είχε ως παιδί), τις χειρόγραφες παρτιτούρες του, τα βιβλία του, τα γραφεία του όπου εργαζόταν, τους δίσκους που άκουγε, τους πίνακές του, τα προσωπικά του αντικείμενα κ.ο.κ.
Στο χθεσινό συμβούλιο με τους αντιδημάρχους ο κ.Κουράκης ενημέρωσε τους συνεργάτες του και για το θέμα αυτό και επεσήμανε ότι ο δήμος πρέπει να δει ζεστά αυτό το θέμα με διπλό σκοπό: είτε να πάρει εκείνος το αρχείο είτε να παρακινήσει την ελληνική Πολιτεία να σκύψει ζεστά στο θέμα αυτό.
“Από την ώρα που με ενημέρωσε ο κ. Aλεξάκης ψάχνουμε τρόπο να παρέμβουμε. Θα αναζητήσουμε με κάθε τρόπο να βρούμε λύση τόνισε ο δήμαρχος που εδωσε εντολή στον κ.Αλεξάκη να στείλει επιστολή τόσο στο θετό γιο του Μάνου Χατζιδάκι όσο και στο υπουργείο Πολιτισμού.
«Εμείς θέλουμε να σωθεί το αρχείο και αν μπορέσουμε αν το πάρουμε ακόμη καλύτερα’ ανέφερε ο κ.Κουράκης.
Πάντως το αρχείο είναι ένας θησαυρός όπως έχει δηλώσει ο κ.Γιώργος Χατζιδάκις. «Η οικία παραμένει ενεργή εδώ και 14 χρόνια, γι' αυτό και δεν έχω πειράξει τίποτε. Αλλωστε επιθυμία του ιδίου ήταν να παραμείνει ζωντανό και ενεργό και όχι να μετατραπεί σε μουσείο. Μάλιστα η σχεδόν ουτοπική επιθυμία του ήταν να εγκατασταθεί το αρχείο σε ένα βιομηχανικό κτίριο ώστε να αξιοποιηθεί, να ψηφιοποιηθεί, να γίνει χώρος μελέτης για όλους όσοι θα ήθελαν να έρθουν σε επαφή με το έργο του, να δημιουργηθούν workshops και, τέλος, να λειτουργήσει και ένα καφέ για τα νέα παιδιά» είπε πρόσφατα στο Βήμα.
«Για ν' αξιοποιηθεί και να προφυλαχθεί το αρχείο δεν αρκούν οι προσπάθειες μιας ομάδας ανθρώπων που προσπαθούν ν' ανακαλύψουν αντικείμενα που έχουν χαθεί ή κλαπεί ή ακόμη και να αγοράσουν κάποια από αυτά που βρίσκονται σε άλλα χέρια - όπως για παράδειγμα έγινε προσφάτως με την αγορά δύο πινάκων του Γιάννη Μόραλη με ιδιόχειρες αφιερώσεις προς τον Μάνο. Χρειάζεται επαγγελματική αντιμετώπιση» είχε πει και υπογράμμισε την αδιαφορία της Πολιτείας:
«Δεν επαιτώ, ούτε μπαινοβγαίνω σε γραφεία για να ζητήσω κάτι. Ούτε, από την άλλη, θέλω το αρχείο να μεταφερθεί στα υπόγεια κάποιου υπουργείου και με το πέρασμα των ετών να ξεχαστεί και να εξαφανισθεί». Και αποκάλυψε ότι έχουν ενδιαφερθεί ξένοι για το αρχείο: «Κατ' αρχήν, ποτέ μου - και αυτό οφείλω να το ξεκαθαρίσω - δεν έχω μιλήσει με Ολλανδούς για πώληση του αρχείου, όπως έχει γραφτεί. Από την Ελλάδα πάντως με έχουν προσεγγίσει δύο επιχειρηματίες για την αγορά του. Επειδή όμως το τελευταίο διάστημα έχει αναπτυχθεί μια παραφιλολογία περί πωλήσεως του αρχείου, έχω να δηλώσω για τους αμετανόητα καχύποπτους ότι δεν τίθεται θέμα πώλησης».
«Αν είχα να επιλέξω μεταξύ μιας αποθήκης ενός υπουργείου και της αξιοποίησής του μέσω της πώλησής του, τότε ίσως να το σκεφτόμουν. Αλλά θα ήταν ο τελευταίος τρόπος αντίδρασής μου, όταν δηλαδή θα κινδύνευε αληθινά το αρχείο. Η πρώτη επιλογή είναι να παραμείνει στην Ελλάδα».
Θυμίζουμε ότι μεταξύ άλλων υπάρχει κι ένα Όσκαρ το 1961 του βραβείου πρωτότυπου τραγουδιού για τα «Παιδιά του Πειραιά», που ερμήνευσε η Μελίνα Μερκούρη στην ταινία «Ποτέ την Κυριακή» (1960) σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασσέν. Το αγαλματάκι που σήμερα κοσμεί την οικία του συνθέτη γλίτωσε από την... ανακύκλωση την τελευταία στιγμή και μάλλον από τύχη. Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 όπως διηγήθηκε ο κ. Γιώργος Χατζιδάκις, o Μάνος Χατζιδάκις κάποια στιγμή και χωρίς να τον αντιληφθεί κανείς πέταξε το Οσκαρ στον κάδο απορριμμάτων. Ενώ μιλούσε το ίδιο μεσημέρι με την αδελφή του τη Μιράντα, η τελευταία ακούει την οικιακή βοηθό, η οποία μετέφερε τις σακούλες των απορριμμάτων, να μονολογεί για το ασυνήθιστο βάρος τους. Αμέσως η αδελφή του Μάνου Χατζιδάκι, σαν να υποψιάστηκε κάτι, σηκώθηκε από τον καναπέ και έψαξε τις σακούλες. Εκεί ανακάλυψε το Οσκαρ που είχε πετάξει ο ίδιος ο συνθέτης μερικές ώρες νωρίτερα. Μόνο που η αδελφή του δεν το άφησε στο σπίτι του συνθέτη αλλά το πήρε στο δικό της. Το επέστρεψε έναν χρόνο μετά τον θάνατό του. Σήμερα, το Οσκαρ βρίσκεται σε βιτρίνα, με την πλάτη γυρισμένη στον θεατή και με «συνοδό» έναν Καραγκιόζη - μια σημειολογική πρωτοβουλία του κ. Γ. Χατζιδάκι.