Δεν μπορεί να πεζοδρομηθεί το Μπεντενάκι”, ξεκαθαρίζει με επιστολή του ο Δήμος Ηρακλείου προς τον ΟΛΗ που υπογράφει ο αντιδήμαρχος Κ. Μαμουλάκης. Ο οποίος και ξεκαθαρίζει ότι η αποκοπή της κυκλοφορίας εκεί δεν συνάδει με την μελέτη που ουσιαστικά ζητά όλη την χερσαία ζώνη του λιμανιού!

“Το έργο εξ όσων γνωρίζουμε από μια παλαιότερη δημόσια ενημέρωση που κάνατε, αφορά μεταξύ άλλων και στην “πεζοδρόμηση” της παραλιακής λεωφόρου, από την πλατεία 18 Αγγλων μέχρι το Λιμενικό Περίπτερο. Η μελέτη όμως εφαρμογής του συγκεκριμένου έργου, παρά το γεγονός ότι αποτελεί ουσιώδη κυκλοφοριακή επέμβαση σε βασικό δρόμο της πόλης μας, ουδέποτε τέθηκε υπόψη των καθ ύλην αρμοδίων Δημοτικών Υπηρεσιών ούτε και έτυχε της έγκρισης του Δημοτικού Συμβουλίου.

Οπως γνωρίζετε, στο τμήμα αυτό η παραλιακή οδός σύμφωνα με την υποπαράγραφο 1.Η.β. της υπουργικής απόφασης που εγκρίνει το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Ηρακλείου (ΦΕΚ 696/2003 τδ), είναι χαρακτηρισμένη ως κύρια συλλεκτήριος οδός του πολεοδομικού συγκροτήματος Ηρακλείου και δεν μπορεί να καταργηθεί χωρίς εμπεριστατωμένη κυκλοφοριακή μελέτη και μετά από πρόταση που θα εγκριθεί από το αρμόδιο και κυρίαρχο όργανο της πόλης μας που είναι το Δημοτικό Συμβούλιο”, αναφέρει ο αντιδήμαρχος και συνεχίζει:

“Εξάλλου, σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη που εκπονείται στα πλαίσια της “Μελέτης προστασίας και ανάδειξης της Παλιάς Πόλης Ηρακλείου”, η οποία κυκλοφοριακή μελέτη βρίσκεται στο οριστικό της στάδιο, διαπιστώθηκε οτι είνα αδύνατη η αποκοπή της κυκλοφορίας στο τμήμα αυτό της παραλιακής οδού χωρίς να δημιουργηθούν μείζονα προβλήματα. Δια τούτο έχετε ενημερωθεί επανειλημμένα με προφορικές συστάσεις.

Το γεγονός ότι επικαλείστε τη θεσμική ισχύ μιας κυκλοφοριακής πρότασης που εγκρίθηκε σε στάδιο προμελέτης, με την απόφαση έγκρισης της προκαταρκτικής πρότασης ανάπλασης της Παλιάς Πόλης στην οποια αναφερόμεθα στη συνέχεια, δεν αποτελεί δικαιολογία ούτε και έγκριση για να προχωρήσετε σε δημιουργία τετελεσμένων, αφού όπως σας γνωρίσαμε, η συγκεκριμένη προμελέτη σε πολλά σημεία της έχει ήδη αλλάξει, όπως είναι φυσικό να γίνεται με τις προμελέτες, σε όλες σχεδόν τις παρόμοιες μελέτες του Δημοσίου.

Κατά συνέπεια, η πεζοδρόμηση της παραλιακής λεωφόρου την οποία επιχειρείτε, δεν μπορεί να υλοποιηθεί διότι θα προκαλέσει μείζονα προβλήματα στη λειτουργία της πόλης και στους δημότες”.

Ο κ. Μαμουλάκης αναφέρεται σε νόμους και αποφάσεις που χαρακτηρίζουν ως “οργανωμένο αρχαιολογικό χώρο” και περιοχή ανάπλασης το ευρύτερο συγκρότημα και πως απαιτούνται εγκρίσεις της επιστημονικής Επιτροπής που δεν έχει ο ΟΛΗ!

Επίσης, τονίζει ότι δεν υπάρχουν αποφάσεις των αρμόδιων Αρχαιολογικών Αρχών και Υπηρεσιών.

“Δεν έχει ακόμα εγκριθεί ούτε και από την καθ ύλην αρμόδια τοπική 13η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Μετά από τα ανωτέρω και εξ όσων γνωρίζουμε, είναι βέβαιο ότι δεν έχετε εξασφαλίσει ούτε και την έγκριση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το έργο.

Συνεπώς, για το έργο που δημοπρατείτε και κατά παρέκκλιση του νόμου, δεν έχετε εξασφαλίσει τις απαραίτητες εγκρίσεις από τις αρμόδιες Αρχές και βεβαίως από το Δήμο Ηρακλείου που είναι ο κατ εξοχήν αρμόδιος για τις περιβαλλοντικές συνθήκες και την ρύθμιση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην πόλη”.



Το ιδιοκτησιακό



Για το ιδιοκτησιακό καθεστώς στο Μπεντενάκι ο αντιδήμαρχος αναφέρει:

“Στο τμήμα αυτό της παραλιακής οδού και σε όλο το πλάτος της περιοχής από την οικοδομική γραμμή έως και την στέψη του ενετικού τείχους, βρίσκεται σύμφωνα με το εγκεκριμένο σχέδιο πόλης (ΒΔ19-9-1936 ΦΕΚ 404 τ.α.) η λεωφόρος ΝΟΕΛ.

Ως εκ τούτου, το τμήμα αυτό αποτελεί κοινόχρηστο χώρο του σχεδίου πόλης. Σύμφωνα με τα άρθρα 966 και 967, του Αστικού Κώδικα, οι κοινόχρηστοι χώροι του σχεδίου πόλης που ανήκαν αρχικά στο Δημόσιο ή τους δήμους, από την θέση σε ισχύ του σχεδίου πόλης, περιέρχονται στην ιδιοκτησία του Δήμου, χωρίς καμία άλλη περαιτέρω διαδικασία, καθόσον από το χαρακτηρισμό του χώρου ως κοινόχρηστου με το ρυμοτομικό σχέδιο, προσδίδεται αυτομάτως και χωρίς άλλο σʼ αυτόν ο κοινόχρηστος χαρακτήρας. (Γεωργιάδης - Σταθόπουλος Αστικός Κώδικας υπ αριθμόν /966 αριθμ. 28). Η περιοχή λοιπόν αυτή, δεν είναι δημόσιος χώρος για να μπορεί να ορίζεται επ αυτού χερσαία ζώνη λιμένα, αλλά είναι κοινόχρηστος χώρος του σχεδίου πόλης ο οποίος σύμφωνα με το άρθρο 24 του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα ανήκει στο Δήμο Ηρακλείου.

Το γεγονός ότι επί του χώρου αυτού έχει καθοριστεί χερσαία ζώνη λιμένα με υπουργική απόφαση και μέχρι την αλλαγή των ορίων της χερσαίας ζώνης που υποχρεούστε να κάνετε, δεν σας απαλλάσσει από την ευθύνη να διαχειρίζεστε το χώρο όπως ο νόμος προβλέπει.

Τόσο η ζώνη παραλίας όσο και η χερσαία ζώνη λιμένα Ηρακλείου, εισέρχονται στο από το 1936 σχέδιο πόλης όπως αυτό ισχύει σήμερα. Και δια μεν τη ζώνη παραλίας τούτο επιτρέπεται σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 7 του ΝΔ 2971/19ης Δεκεμβρίου 2001 “Αιγιαλός, παραλία και άλλες διατάξεις” (ΦΕΚ 285 τ.α.) όπου αναφέρεται επί λέξει: “Οπου υφίσταται σχέδιον πόλης η οριογραμμή της παραλίας δεν μπορεί να υπερβεί την εγκεκριμένη γραμμή δόμησης” και εν προκειμένω την οικοδομική γραμμή.

Για την χερσαία ζώνη λιμένα όμως, τούτο δεν επιτρέπεται διότι το εδάφιον 2 της παραγρ. 1 του άρθρου 19 του Ν.Δ.2971/19ης Δεκεμβρίου 2001 είναι σαφές:

“Οπου υπάρχει σχέδιον πόλης, το όριο της χερσαίας ζώνης δεν μπορεί να επεκταθεί πέρα από την πλησιέστερη ρυμοτομική γραμμή του εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως”. Η χερσαία ζώνη λιμένος επομένως, δεν μπορεί να ταυτίζεται εν όλω ή εν μέρει με κοινόχρηστους χώρους του εγκεκριμένου σχεδίου πόλης.

Η απόφαση 8459/26-2-1948 του υπουργού Συγκοινωνιών με την οποία καθορίστηκε αρχικά η χερσαία ζώνη λιμένα Ηρακλείου, ακόμη και αν δεν έχει τροποποιηθεί, δεν μπορεί να κατισχύσει νόμου ή διατάγματος που διαφοροποιούν τα χαρακτηριστικά για τα όρια της χερσαίας ζώνης και είναι και μεταγενέστερα. Το ίδιο ισχύει και για την υπό στοιχεία 3413.17/01/01 απόφαση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας της 19ης Οκτωβρίου 2001, με την οποία επαναπρσδιορίστηκε η χερσαία ζώνη λιμένα Ηρακλείου στα ίδια ακριβώς όρια όπως προηγουμένως. Και αυτή η υπουργική απόφαση δεν κατισχύει νόμου ή Προεδρικού Διατάγματος.

Τα όρια συνεπώς της χερσαίας ζώνης λιμένα Ηρακλείου περιορίζονται από το σχέδιο πόλης αφού η χερσαία ζώνη λιμένα Ηρακλείου, δεν μπορεί να υφίσταται στις εντός σχεδίου πόλης περιοχές και εν προκειμένω στην επίμαχη περιοχή από Μπεντενάκι έως Ηλεκτρική.

Με βάση τα όσα προαναφέρθηκαν, είναι φανερό ότι επιχειρείτε να εκτελέσετε ένα έργο που καταργεί ένα βασικό δρόμο της πόλης, χωρίς να έχετε τις απαραίτητες εγκρίσεις, σε μια περιοχή που δεν είναι δημόσια έκταση και δεν σας ανήκει αφού ανήκει στο Δήμο Ηρακλείου.

Για το έργο αυτό, ο Δήμος Ηρακλείου είναι κάθετα αντίθετος και εξαιτίας των όσων αναφέρθηκαν και διότι το θέμα δεν έχει συζητηθεί στο κυρίαρχο όργανο της πόλης μας που είναι το Δημοτικό Συμβούλιο.

Μετά τα παραπάνω είναι προφανές ότι θα πρέπει να σταματήσετε τις όποιες ενέργειες ξεκινήσατε και να συμμορφωθείτε προς την παρούσα.

Ο αντιδήμαρχος

Ηρακλείου

Κωνσταντίνος

Μαμουλάκης”