Του Γιάννη Ζωράκη

Πιο απαιτητικοί λόγω συνθηκών έχουν γίνει οι καταναλωτές την περίοδο των εκπτώσεων.

Μπορεί να έχουν συμπληρωθεί 3 εβδομάδες από την επίσημη ημέρα έναρξης της περιόδου, ωστόσο οι καταναλώσεις δεν είναι οι αναμενόμενες και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να συγκριθούν με καταναλώσεις προηγούμενων χρόνων.

Από την πλευρά τους οι επιχειρηματίες έχουν εξαντλήσει κάθε δυνατό μέσο προσέλκυσης κοινού, με μειώσεις και ειδικές προσφορές που ξεπερνούν σε κάποιες περιπτώσεις και το 50%. Ειδικά στα προϊόντα τεχνολογίας και νέας σεζόν παρατηρείται το φαινόμενο των πολύ μικρών ή ελάχιστων μειώσεων τιμών, ενώ οι όποιες εκπτώσεις αφορούν παλαιότερης περιόδου ή τεχνολογίας προϊόντα.

Οι καταναλωτές ωστόσο, τουλάχιστον στο Ηράκλειο, έχουν περάσει σε ένα άλλο επίπεδο επιλογών και δεν «έλκονται» μόνο από το ποσοστό της έκπτωσης ή τη «φαινομενική προσφορά». Οι καταναλωτές σε αυτή την περίοδο των εκπτώσεων καλύπτουν ανάγκες. Είναι πολύ προσεκτικοί ως προς τις επιλογές και, ακόμα και στις περιπτώσεις μεγάλων προσφορών, θα προχωρήσουν σε πολύ μελετημένη έρευνα αγοράς.

Υπάρχει άλλωστε και το διαδίκτυο, που δίνει αυξημένες δυνατότητες στην αναζήτηση και επιλογές.

«Βλέπουμε ότι οι καταναλωτές θα προχωρήσουν σε αγορές αλλά κυρίως για να καλύψουν υφιστάμενες ανάγκες», αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μανώλης Κουμαντάκης. Όπως ο ίδιος εξηγεί, είναι πλέον περισσότερο έκδηλο από ποτέ το φαινόμενο, οι καταναλωτές είτε να ματαιώνουν είτε να μεταθέτουν αναγκαίες αγορές τους και να προχωρούν σε αυτές, μόνο εφόσον το προϊόν που αναζητούν παρέχεται σε μια πολύ ανταγωνιστική και κυρίως εφικτή τιμή για το πορτοφόλι τους.

Επειδή το συγκεκριμένο φαινόμενο είναι γνωστό και στους επιχειρηματίες, αξιοποιούνται όλα τα «όπλα» καταγραφής αναγκών μέσω διαδικτύου, αλλά και προσέλκυσης καταναλωτών, είτε μέσω προσωπικών emails είτε μέσω μηνυμάτων στο κινητό τηλέφωνο είτε, τελευταία, ακόμα και μέσω της πλατφόρμας ανταλλαγής μηνυμάτων και επικοινωνίας Viber. «Ανάγκες υπάρχουν και διαπιστώνουμε ότι οι καταναλωτές έχουν αφήσει λίγο πίσω αγορές με δεδομένη τη μείωση ρευστότητας στην πραγματική οικονομία», αναφέρει ο κ. Κουμαντάκης, που προσθέτει ότι υπάρχει μεν μια κάποια κίνηση στην αγορά, αλλά οι καταναλωτές πρώτα διερευνούν αρκετά καλά, στη συνέχεια ζητούν να μάθουν περισσότερες λεπτομέρειες και, αφού ολοκληρώσουν κατά κανόνα μια εμπεριστατωμένη έρευνα, προχωρούν τελικά σε αγορές.