Tης Αντωνίας Κουτσάκη

Οι επιλογές και το ταλέντο της την έχουν καταστήσει ως μια τις πιο σημαντικές ηθοποιούς της γενιάς της, ενώ πέρσι τιμήθηκε με το βραβείο “Μελίνα Μερκούρη”, το οποίο απονέμεται για την καλύτερη ερμηνεία νέας γυναίκας ηθοποιού σε θεατρική παράσταση.

Η Ιωάννα Παππά και φέτος το καλοκαίρι επέλεξε να καταδυθεί στον κόσμο του μεγάλου μας λογοτέχνη Γεωργίου Βιζυηνού, που όπως λέει η ίδια μιλώντας στην “Π”, είναι ταυτοχρόνως ευφάνταστος, ονειρικός, εφιαλτικός και αρκετά τραγικός.

Με σκηνοθέτη τον Δήμο Αβδελιωδη η Ιωάννα πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Το Μόνον της Ζωής του Ταξείδιον», με την οποία αύριο Σάββατο ανοίγει το φεστιβάλ του Δήμου “Ηράκλειο-Καλοκαίρι 2016”.

Μιλώντας για την παράσταση η γνωστή ηθοποιος τονίζει: “Με τον Δ. Αβδελιώδη προτεραιότητα είχε ο λόγος. Σεβαστήκαμε απόλυτα το κείμενο και το ύφος του συγγραφέα και προσπαθήσαμε να αναδείξουμε τα εξίσου σημαντικά κωμικά στοιχεία της αφήγησης. Το ταξίδι αυτό σε μένα λειτουργεί πιστεύω όπως και στον θεατή. Δημιουργεί τεράστια συγκίνηση, ψυχική σύνδεση με τον βασικό ήρωα και μια λυτρωτική αποδοχή εν τέλει του θανάτου”.

Αν και το κείμενο είναι στην καθαρεύουσα χωρίς τροποποιήσεις ή γλωσσικές παρεμβάσεις, η παράσταση όπως υπογραμμίζει η ηθοποιός λειτουργεί εξίσου καλά σε εξοικειωμένους και μη. ʽʼΟι θεατές –αναφέρει-μας έδωσαν μεγάλη χαρά μετά τις πρώτες παραστάσεις στην Αθήνα, όπου διαπίστωσαν ότι πρόκειται για μια ζωντανή γεμάτη μουσικότητα γλώσσα”. Η ίδια πάντως όταν την ρωτάς ποιο είναι το δικό της αγαπημένο ταξίδι που δεν έκανε ακόμα λέει χαρακτηριστικά: ”Θα ήθελα να είχα την ευκαιρία να βγω έξω από τα όρια της Γης”.

Η συνέντευξη της Ιωάννας Παππά στην “Π” είναι η ακόλουθη:

“Θα ήθελα να βγω έξω από τα όρια της Γης”

Είσαστε μόνη σας επί σκηνής και ερμηνεύετε όλους τους ρόλους. Πώς ήταν το δικό σας ταξίδι μεχρι να φτάσει η παράσταση στους θεατές;

“Ένας μονόλογος ως διαδικασία έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Απαιτεί αρκετή προσωπική δουλειά και πίστη στο εγχείρημα. "Το μόνον της ζωής του ταξείδιον" του Βιζυηνού είναι ένα από τα σπουδαιότερα διηγήματα της ελληνικής λογοτεχνίας. Με τον Δ. Αβδελιώδη προτεραιότητα είχε ο λόγος. Σεβαστήκαμε απόλυτα το κείμενο και το ύφος του συγγραφέα και προσπαθήσαμε να αναδείξουμε τα εξίσου σημαντικά κωμικά στοιχεία της αφήγησης. Το ταξίδι αυτό σʼ εμένα λειτουργεί πιστεύω όπως και στον θεατή. Δημιουργεί τεράστια συγκίνηση, ψυχική σύνδεση με τον βασικό ήρωα και μια λυτρωτική αποδοχή εν τέλει του θανάτου”.

-Σας δυσκολεψε η γλώσσα του Βιζυηνού;

“Το κείμενο είναι στην καθαρεύουσα χωρίς τροποποιήσεις ή γλωσσικές παρεμβάσεις. Οπωσδήποτε με δυσκόλεψε στο στάδιο της εκμάθησης. Ο περιορισμός στο θέατρο όμως λειτουργεί απελευθερωτικά ως προς την εκφραστικότητα του ηθοποιού. Πρόκειται για έναν ειδικό λόγο με τη σκηνοθετική μέθοδο του Δ. Αβδελιώδη επιτρέποντας την απόλυτη προσωπική εμπλοκή σε επίπεδο ερμηνείας”.

-Τι σας λένε οι θεατές; Μπορούν να ακολουθήσουν αν δεν είναι εξοικιωμένοι με την καθαρεύουσα;

“Η γλώσσα σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί πρόβλημα. Η παράσταση λειτουργεί εξίσου καλά σε εξοικειωμένους και μη. Οι θεατές μάς έδωσαν μεγάλη χαρά μετά τις πρώτες παραστάσεις στην Αθήνα όπου διαπίστωσαν ότι πρόκειται για μια ζωντανή γεμάτη μουσικότητα γλώσσα“.

-Με τον Δήμο Αβδελιώδη είχατε συνεργαστεί ξανά στην Ερωφίλη του Χορτάτζη. Έχετε βρει τους δικούς σας κώδικες επικοινωνίας;

“Με τον Δ. Αβδελιώδη από την πρώτη στιγμή επικοινωνήσαμε καλλιτεχνικά αλλά και σε ανθρώπινο επίπεδο. Έχει κατακτηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ μας που διευκολύνει τη διαδικασία της δουλειάς. Πιστεύουμε και οι δύο στη δύναμη του λόγου στο θέατρο και πάνω σε αυτό στηριζόμαστε και για το αισθητικό κομμάτι της παράστασης”.

-Ο σκηνοθέτης επέλεξε εσάς να ερμηνεύσετε τους ρόλους που είναι ανδρικοί. Γιατί επελεξε μια γυναίκα ηθοποιό;

“Ο ηθοποιός έχει τη δυνατότητα και την ελευθερία -ανάλογα με τη σύμβαση που θέτει ο σκηνοθέτης- να προσεγγίσει χαρακτήρες ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας. Ο ίδιος ο λόγος ορίζει την ταυτότητα του χαρακτήρα. Δεν χρειάστηκε να παραστήσω το αγόρι, αλλά να κατανοήσω τον ψυχισμό, τον τρόπο σκέψης και τον κόσμο του συγγραφέα“.

-Τι σας έκανε εντύπωση από τον κόσμο του Βιζυηνού;

“Ο Βιζυηνός αποτέλεσε πρότυπο ποιητή, πεζογράφου, λόγιου και θεωρείται από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής λογοτεχνίας. Ο κόσμος του είναι ευφάνταστος, ονειρικός, εφιαλτικός και αρκετά τραγικός.

-Ποιο είναι το δικό σας αγαπημένο ταξίδι που δεν κάνατε ακόμα;

“Θα ήθελα να είχα την ευκαιρία να βγω έξω από τα όρια της Γης”.

-Είστε αισοδοξη για το μέλλον;

"Στη ζωή υπάρχουν δύο είδη ανθρώπων. Οι αισιόδοξοι και οι απαισιόδοξοι. Οι απαισιόδοξοι έχουν συνήθως δίκιο. Αν όμως η ανθρωπότητα έφτασε ως εδώ, αυτό το χρωστάει στους αισιόδοξους” (Φιλοσοφικό γνωμικό).

“Το μόνον της ζωής του ταξείδιον” αύριο στο Ηράκλειο

Μετά τη συγκλονιστική «Πλάτωνα Απολογία Σωκράτη», υπό την Αιγίδα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ο Δήμος Αβδελιώδης επανέρχεται με μια νέα σκηνοθεσία, του αριστουργήματος του μεγάλου Θρακιώτη πεζογράφου και ποιητή, Γ. Βιζυηνού «Το Μόνον Της Ζωής Του Ταξείδιον».

Στην Κρήτη η παράσταση θα παρουσιαστεί σήμερα Παρασκευή 7 Ιουλίου στο Θέατρο Ανατολικής Τάφρου στα Χανιά, αύριο Σάββατο 8 του μήνα στο κηποθέατρο Μ.Χατζηδάκις και την Κυριακή 9 στη Φορτέτζα στο Ρέθυμνο.Όλες οι παραστάσεις ξεκινούν στις 9 το βράδυ.

Συντελεστές:

Διδασκαλία ερμηνείας, σκηνική όψη, κίνηση, σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης.

Ερμηνεία: Ιωάννα Παππά.

Κοστούμι: Αριστείδης Πατσόγλου.

Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης.

Live Πιάνο: Αλέξανδρος Αβδελιώδης.

Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Βοσκοπούλου.

Διεύθυνση Παραγωγής: Αθηνά Ζώτου.

Επικοινωνία: BrainCo.

Παραγωγή: Anagnorisis Εταιρεία Θεάτρου Κινηματογράφου.

Τιμές Εισιτηρίων: 15 ευρώ γενική είσοδος / 12 ευρώ προπώληση και μειωμένο (άνεργοι, φοιτητές, άτομα άνω των 65 και ΑμΕΑ).