Του Κώστα Μπογδανίδη

Πιο κοντά από ποτέ σε συμφωνία για την παραχώρηση της χερσαίας ζώνης του λιμένος στην πόλη βρίσκονται Δήμος Ηρακλείου και ΟΛΗ. Η “Π” αποκαλύπτει σήμερα την ουσιαστική συμφωνία που επετεύχθη για τη χερσαία ζώνη μετά από ημέρες διαπραγματεύσεων και συζητήσεων και οι οποίες κατέληξαν σε “αρραβώνα” μεταξύ των δύο πλευρών -τώρα εάν γίνει και γάμος τελικά θα εξαρτηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και το υπουργείο. Η χθεσινή συνάντηση στον ΟΛΗ ήταν η πιο καθοριστική από τα μέσα Δεκεμβρίου που ο κ. Τσίπρας έκανε την εξαγγελία στο Ηράκλειο για την παραχώρηση της χερσαίας ζώνης στο Δήμο.

Είχαν προηγηθεί βέβαια συσκέψεις και η επεξεργασία ενός κειμένου βασικών αρχών από τους κ.κ. Γιάννη Ρασούλη και Αγγέλα Σμυρνάκη. Έτσι, χθες η συνάντηση των δύο μερών ασχολήθηκε, με βάση το κοινό κείμενο, με τις λεπτομέρειες. Από τη μία πλευρά ο κ. Φιλιππής με τα στελέχη του ΟΛΗ και από την άλλη ο δήμαρχος κ. Λαμπρινός με τους αντιδημάρχους κ.κ. Αναστασάκη και Ρασούλη, υπηρεσιακούς, νομικούς αλλά και από τις άλλες παρατάξεις οι κ.κ. Λυγερός, Σισαμάκης και Μόνα Αμανατίδου. “Είμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία” είπαν στην “Π” στελέχη του Δήμου.

Η καταρχήν συμφωνία προβλέπει:

•Να περιοριστεί ο ΟΛΗ από την πλατεία 18 Άγγλων ως την Αλικαρνασσό.

•Να παραχωρηθεί όλος ο δρόμος στο Δήμο.

•Να πάνε από κοινού στην ΕΣΑΛ για το μάστερ πλαν και να μην προσφύγει στο ΣτΕ ξανά ο Δήμος Ηρακλείου.

Επιμέρους διαφωνίες υπήρχαν καθώς ο Δήμος δεν είδε με καλό μάτι την “ντρίμπλα” Φιλιππή να δώσει μεν τον παραλιακό, αλλά να κρατήσει ο ΟΛΗ τα κτίρια όπως τον Θεατρικό Σταθμό, δεξαμενές κ.λπ.

“Δεν γίνεται αυτό, να μας τα μισθώσετε!” αντέδρασε ο κ. Λαμπρινός.

Μάλιστα, ο δήμαρχος επέμεινε να πάρει ο Δήμος και το ενετικό λιμάνι.

Όπως και να έχει το θέμα και παρά τις επιφυλάξεις, διαφωνίες των δύο μερών φαίνεται πως η συμφωνία είναι προ των πυλών!

Οι λεπτομέρειες

Με βάση το κοινό κείμενο που συμφώνησαν οι δύο πλευρές με την αντιπρόεδρο του ΟΛΗ Αγγ. Σμυρνάκη και τον αντιδήμαρχο κ. Ρασούλη τέσσερα είναι τα βασικά σημεία της συμφωνίας:

•ΤΑ ΟΡΙΑ

Η χερσαία ζώνη εκτείνεται από ανατολικά προς δυσμάς από το όριο της στη Ν. Αλικαρνασσό έως την πλατεία 18 Άγγλων (λιμενοβραχίονας) και θα περιλαμβάνει μετά την συζητούμενη τροποποίηση το τμήμα της υφιστάμενης χερσαίας ζώνης που κείται βορείως του παραλιακού δρόμου και μόνο. Όλο το εναπομείναν τμήμα, νοτίως του .δρόμου, εξέρχεται της χερσαίας ζώνης ώστε να αποδοθεί με τις νόμιμες διαδικασίες στην ευθύνη και αρμοδιότητα του δήμου Ηρακλείου για ένταξη στο σχέδιο πόλης με τις απαραίτητες τροποποιήσεις, αναθεωρήσεις όπου απαιτούνται (Παραλιακή Λεωφόρος, Μπεντενάκι, Ανατολικά Νεώρια, Λαβύρινθος και οι εκτάσεις νοτίως του παραλιακού δρόμου).

Στην περιοχή των «Θαλασσινών» ήδη η ΟΛΗ ΑΕ με απόφαση του ΔΣ έχει ζητήσει την εξαίρεση από τη χερσαία ζώνη του τμήματος του δρόμου που διέρχεται δια μέσω της χερσαίας ζώνης ώστε να ενταχθεί στο σχέδιο πόλης για να επιλυθεί η εκκρεμότητα με την απόφαση του ΣτΕ.

Το ενετικό λιμάνι παραμένει ως αναπόσπαστο τμήμα του λιμανιού και των λειτουργιών του στην χερσαία ζώνη.

(Εδώ εκφράστηκε αντίρρηση από τον δήμαρχο κ. Λαμπρινό για το ενετικό λιμάνι).

•ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΗΣ

Το ΟΤ 26 εισέρχεται κατά το μεγαλύτερο τμήμα του στη χ.ζ. Ως εκ τούτου πρέπει να τροποποιηθεί το σχέδιο πόλης στο συγκεκριμένο σημείο ώστε να μην εισέρχεται το οικοδομικό τετράγωνο στη χερσαία ζώνη.

Εντός της χερσαίας ζώνης και συγκεκριμένα στο προβλεπόμενο από το υπό έγκριση προγραμματικό σχέδιο (master plan) ΟΤ 3 εμφανίζεται δεσμευμένος χώρος για πράσινο. Μένει να διευκρινιστεί αν υπάρχει απλά εσφαλμένη αποτύπωση μια και στο ΦΕΚ όπου δημοσιεύθηκε το ΓΠΣ δεν περιγράφεται πουθενά το εν λόγω τμήμα, διαφορετικά χρήζει τροποποίησης και αποχαρακτηρισμού.

•ΤΑ ΑΚΙΝΗΤΑ

Στην κυριότητα και διαχείριση της ΟΛΗ ΑΕ παραμένουν τα ακίνητα με τους απαραίτητους περιβάλλοντες χώρους, ευρισκόμενα μετά την τροποποίηση εκτός χερσαίας ζώνης (για τα οποία ο Δήμος έχει επιφυλάξεις):

Το τμήμα που περιλαμβάνει τις εγκαταστάσεις του αντλιοστασίου και των δεξαμενών θα παραμείνει στην διαχείριση και κυριότητα της ΟΛΗ ΑΕ γιατί εξυπηρετεί ζωτικές λειτουργίες του λιμανιού. Εξετάζονται 3 πιθανές λύσεις καθώς το υφιστάμενο σχέδιο πόλης προβλέπει κοινόχρηστο χώρο - χώρο πρασίνου στο συγκεκριμένο σημείο ενώ το ΓΠΣ προβλέπει γενικές χρήσεις κατοικίας:

•το εν λόγω τμήμα να παραμείνει εκτός πολεοδόμησης

•να πολεοδομηθεί με πρόβλεψη για ειδικές χρήσεις εξυπηρέτησης των λιμενικών εγκαταστάσεων και αντίστοιχη τροποποίηση του ΓΠΣ και του σχεδίου πόλης.

•να παραμείνει ως τμήμα της χερσαίας ζώνης, μη εντασσόμενο στο σχέδιο πόλης.

Τα κτίρια του Θεατρικού Σταθμού, ΚΤΕΛ, ΕΚΑΒ ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία της ΟΛΗ ΑΕ, ανεγερθέντα ήδη από το 1935, ως αποθήκες για εξυπηρέτηση του λιμανιού, με έξοδα και επιμέλεια του ΛΤΗ που ενήργησε και τις εργασίες της πρόσχωσης (ήτοι πριν και από τον καθορισμό της πρώτης χερσαίας ζώνης του 1937), καθώς επί των προσχώσεων οικοδομήθησαν. Εντασσόμενα στο σχέδιο πόλης με χρήσεις πολιτισμού θα παραμείνουν στην ιδιοκτησία της ΟΛΗ ΑΕ που αποτελεί καθολικό διάδοχο του ΛΤΗ. Στην κυριότητα και διαχείριση της ΟΛΗ ΑΕ παραμένει, εντασσόμενο στο σχέδιο πόλης, το Λιμενικό Περίπτερο που αποτελεί χαρακτηρισμένο διατηρητέο κτίριο.

•ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ

Ως προς τα ανατολικά και δυτικά Νεώρια, τον Κούλε, Μττεντενάκι, Λαβύρινθο που τελούν υπό την εποπτεία και αρμοδιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού συμφωνήθηκε να υπάρξει μια Προγραμματική Συμφωνία μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού, του Δήμου Ηρακλείου και της ΟΛΗ ΑΕ για την αξιοποίηση και ανάδειξή τους.