Της Γεωργίας Γαλανάκη - Βασιλάκη

Τα τροχαία ατυχήματα σπέρνουν καθημερινά το θάνατο και έχουν ξεκληρίσει δεκάδες οικογένειες. Είναι ένα φαινόμενο που αυξάνεται χρόνο με το χρόνο και διχάζει την ελληνική κοινωνία ως προς τους λόγους της συνεχούς αύξησης τους. Η “Π” ζήτησε από πολίτες να πουν τη γνώμη τους πάνω στο θέμα.

O Μανώλης Χαχλιούτης, πρόεδρος του υπεραστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου Λασιθίου, μίλησε στην “Π” για τον λόγο που θεωρεί εκείνος ότι αυξάνονται τα τροχαία. Έχοντας εμπλακεί και ο ίδιος πολλές φορές σε τροχαία ατυχήματα, όπου όπως μας λέει άλλες φορές έφταιγε εκείνος και άλλες οι άλλοι οδηγοί θεωρεί ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ο τρόπος σκέψης. «Το σημαντικότερο πρόβλημα από όλα είναι η παιδεία. Δεν είμαστε εκπαιδευμένοι ώστε να έχουμε μια στοιχειώδη οδική συμπεριφορά και αυτό είναι σοβαρότερο πρόβλημα από το οδικό δίκτυο. Το οδικό δίκτυο δεν είναι καλό, όμως δεν είναι και το χειρότερο του κόσμου. Υπάρχει λανθασμένη νοοτροπία στην οδήγηση, το ποτό δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, ιδιαίτερα στη νεολαία, με αποτέλεσμα να έχουμε πολύ κακά αποτελέσματα» είπε: Ως επαγγελματίας οδηγός και πρόεδρος του ΚΤΕΛ ο ίδιος δεν τρέχει και πιστεύει ότι οι κάμερες στην εθνική οδό έχουν θετική επίδραση στην μείωση των τροχαίων καθώς οι οδηγοί αναγκάζονται να κόβουν ταχύτητα αλλά δημιουργούν και προβλήματα ακριβώς για τον ίδιο λόγο, καθώς όπως θεωρεί ο ίδιος, τα όρια ταχύτητας είναι πολύ χαμηλά και οι οδηγοί αδυνατούν να τα ακολουθήσουν. Όπως λέει ο ίδιος «με τις κάμερες έχουν χαμηλώσει πολύ τα όρια ταχύτητας, έτσι ένας άνθρωπος που πάει π.χ. στα Χανιά εάν ακολουθήσει τα όρια θα κάνει τέσσερις ώρες να πάει και άρα παραβιάζει τα όρια ταχύτητας. Δεν μπορεί τα όρια να είναι 60 ή 40, γιατί το αποτέλεσμα είναι να μην τηρούνται”.

Η Σοφία Μπουρνέλη είναι οδηγός μηχανής εδώ και 10 χρόνια. Δεν έχει εμπλακεί ποτέ σε τροχαίο ατύχημα γιατί δεν τρέχει και τηρεί τον Κ.Ο.Κ. Η ίδια λέει: «Τα τροχαία αυξάνονται γιατί δεν σκέφτονται οι οδηγοί, δεν τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και γιατί οι δρόμοι είναι χάλια.» Για εκείνη οι κάμερες στην εθνική δεν έχουν χρησιμεύσει ιδιαίτερα στην πρόληψη των τροχαίων, ενώ λέει «οι κάμερες χρησιμεύουν όταν γίνεται ένα τροχαίο στην εθνική και ψάχνουν να βρουν ποιος είναι ο υπαίτιος, για κανέναν άλλο λόγο» Η συμβουλή που δίνει στους οδηγούς είναι «να φοράτε κράνη, μπουφάν ειδικά για μηχανές και στο αυτοκίνητο η ζώνη είναι απαραίτητη γιατί σώζει ζωές. Όταν τηρείς αυτούς τους κανονισμούς ευχαριστιέσαι και τη βόλτα και την αδρεναλίνη και τη δράση με το όχημα σου”.

Ο Θωμάς Μπουρδαμής είναι οδηγός μηχανής και αυτοκινήτου εδώ και 22 χρόνια περίπου. Έχει χάσει πολλούς φίλους του σε τροχαία ατυχήματα και για εκείνον ο λόγος που γίνονται ατυχήματα είναι οι ίδιοι οι οδηγοί. Όπως λέει, «τα τροχαία αυξάνονται γιατί δεν φοράνε κράνη και δεν προσέχουν. Καμιά φορά φταίνε και οι δρόμοι, όταν υπάρχει καμιά λακκούβα ή κανένα πετραδάκι». Παρόλο που οδηγεί προσεκτικά και φοράει πάντα κράνος, έχει εμπλακεί μέχρι τώρα σε δύο σοβαρά ατυχήματα. «Κάποτε μια γυναίκα με είχε τρακάρει και είχε φύγει, άλλη φορά με τράκαρε ένα λεωφορείο και έφυγε, όταν ήμουν με το μηχανάκι», μας είπε δείχνοντας το σημάδι που έχει στο πόδι από το ατύχημα. Ο ίδιος πιστεύει ότι οι κάμερες στην εθνική οδό βοηθούν στη μείωση των τροχαίων.

Ο Δημήτρης Ζουλομυτάκης είναι επαγγελματίας οδηγός ταξί εδώ και 6 χρόνια και οδηγός εδώ και 35-40 χρόνια. Για εκείνον οι λόγοι που γίνονται πολλά τροχαία είναι πολλοί. Οπως λέει «γίνονται πολλά τροχαία, γιατί υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα, υπάρχει πάντα πρόβλημα με την κυκλοφορία. Κυκλοφορούν ακόμα μεθυσμένοι οδηγοί ενώ και οι ίδιοι οι οδηγοί κάνουν απροσεξίες». Δεν είναι σίγουρος αν οι κάμερες στην εθνική οδό λειτουργούν αλλά όπως λέει η παρουσία τους και μόνο έχει επιδράσει θετικά. Όντας επαγγελματίας οδηγός, έχει αναγκαστεί πολλές φορές να πάει γρήγορα εξαιτίας της δουλειάς του: «Εάν χρειαστεί τρέχω. Όταν υπάρχουν αναχωρήσεις από ξενοδοχεία και σου λέει ο άλλος ότι πρέπει να βρίσκεται στο αεροδρόμιο σε μισή ώρα, πρέπει να τον πας στην ώρα του, γιατί αν δεν βρίσκεται στην ώρα του εκεί, δημιουργείται άλλο πρόβλημα μετά», είπε.

Ο Δημοσθένης Τακάκης οδηγεί αυτοκίνητο και μηχανή τα τελευταία 8 χρόνια. Για την αύξηση των τροχαίων κατηγορεί τους Έλληνες οδηγούς: «Φταίει η υπεροψία του Έλληνα οδηγού κατά κύριο λόγο, φταίει και το ότι δεν “διαβάζουμε” το δρόμο. Μπορεί να περνάς κάθε μέρα τον ίδιο δρόμο αλλά εκείνος μπορεί να αλλάξει μέσα σε δευτερόλεπτα. Νομίζουμε ότι ανά πάσα στιγμή το αυτοκίνητο μπορεί να ακινητοποιηθεί, πράγμα αδύνατο. Κινούμαστε με υπερβολικές ταχύτητες μέσα στην πόλη, γιατί τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται μέσα στην πόλη με ταχύτητες μικρότερες των 40 χλμ. Τα τροχαία είναι πολύ μεγάλη μάστιγα και φταίει η παιδεία του Έλληνα οδηγού» αναφέρει: Ο ίδιος δεν τρέχει ποτέ αλλά παρʼ όλα αυτά έχει εμπλακεί δύο φορές σε τροχαία ατυχήματα, για τα οποία δεν έφταιγε εκείνος και όπως λέει και τις δύο φορές το κράνος τού έσωσε τη ζωή. Προσθέτει ακόμα ότι, «οι κάμερες λειτούργησαν θετικά, γιατί οι οδηγοί κόβουν ταχύτητα αφού φοβούνται το πρόστιμο ενώ θα έπρεπε να φοβούνται για τη ζωή τους. Θα έπρεπε να υπάρχουν πολύ περισσότερες κάμερες και σε πολύ περισσότερα σημεία και μέσα στην πόλη».

Η Μαρία Μιχελακάκη οδηγεί μηχανάκι εδώ και 10 χρόνια, δεν έχει εμπλακεί ποτέ σε τροχαίο ατύχημα και όπως λέει δεν της αρέσει η ταχύτητα. Ο λόγος για τον οποίο γίνονται τόσα τροχαία είναι για εκείνη η νοοτροπία των οδηγών: «Πιστεύω ότι οι πολίτες είναι ασυνείδητοι, πίνουν πάρα πολύ αλκοόλ, δεν αφήνουν το όχημα τους για να πάρουν ένα ταξί ή να πάνε νηφάλιοι σπίτι τους χωρίς να πιούνε. Φταίνε και οι δρόμοι, υπάρχουν πάρα πολλές λακκούβες, δεν υπάρχουν καλά φανάρια, δεν υπάρχει καλή σηματοδότηση. Η ανεξέλεγκτη ταχύτητα είναι ακόμα ένας παράγοντας για τα τροχαία, την οποία δεν την μετριάζουμε και δεν έχουμε συναίσθηση του τι γίνεται και ότι κάποιος μπορεί να περάσει εκείνη την ώρα. Δεν σεβόμαστε ο ένας τον άλλο όταν οδηγάμε». Πιστεύει κι εκείνη ότι οι κάμερες έχουν επιδράσει θετικά γιατί όπως λέει «όσοι τις ξέρουν, φοβούνται και κόβουν ταχύτητα, για λίγο αλλά μετά αυξάνουν και πάλι ταχύτητα, οπότε είναι και θέμα παιδείας».

Οδηγός μηχανής και αυτοκινήτου για περισσότερα από 10 χρόνια, ο Νικήτας Φτυλάκης έχει εμπλακεί πολλές φορές σε τροχαία ατυχήματα, παρόλο που δεν τρέχει, ενώ για εκείνον ο λόγος που γίνονται τροχαία δεν είναι οι οδηγοί: “Φταίνε περισσότερο οι δρόμοι που παρέχει το κράτος, διότι είναι πολύ ολισθηροί και οι λωρίδες είναι αρκετά μικρές». Ο ίδιος έχει να πει για τις κάμερες ότι «έχουν θετική επίδραση σε κάποια σημεία και σε άλλα όχι, αν και δεν λειτουργεί καμία. Ο κόσμος δεν το γνωρίζει αυτό, αλλά επειδή τις βλέπουν φρενάρουν, γιατί πιστεύουν ότι δουλεύουν».

Η ζωή του Στέφανου Κουτσουκάκη σημαδεύτηκε από τροχαίο ατύχημα, καθώς έχασε τον αδερφό του, όταν το όχημα που επέβαιναν ενεπλάκη σε τροχαίο. Είναι οδηγός μηχανής και αυτοκινήτου εδώ και 20 χρόνια και όπως είπε στην ¨Π¨«η αύξηση των τροχαίων οφείλεται στους δρόμους, στο αλκοόλ, γενικά όλοι κάνουμε λάθη στο τιμόνι». Οι κάμερες όπως λέει ήταν ένα τέχνασμα για να πάρει το κράτος χρήματα. Ο ίδιος τρέχει σπάνια, αλλά όπως λέει «γκαζώνει μόνο λίγο με τη μηχανή».