Στην Αθήνα έρχεται, εκτός απροόπτου στα μέσα Ιουνίου και αφού ξεκαθαρίσει το πολιτικό σκηνικό από τις εκλογές, ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κεκιάνγκ με σκοπό την προώθηση των προτεραιοτήτων της ατζέντας των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων. Και αυτές είναι πολλές και περιλαμβάνουν από την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και την συμμετοχή κινεζικών επιχειρήσεων στους διαγωνισμούς για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι εως την εμπλοκή κινεζικού ομίλου στην αναβάθμιση των υποδομών του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ και τις τοποθετήσεις κινέζων ιδιωτών στο ελληνικό real estate.

Ακόμα περιλαμβάνει βέβαια και την περαιτέρω ενθάρρυνση των ελληνικών επενδύσεων στην Κίνα και ειδικότερα από Έλληνες εφοπλιστές που τα τελευταία χρόνια έχουν βάλει παραγγελίες δεκάδων δισεκατομμυρίων δολαρίων σε κινεζικά ναυπηγεία συχνά με χρηματοδοτήσεις από κινεζικές τράπεζες. Και με το επιτυχημένο αυτό μοντέλο, της προσθήκης δηλαδή χρηματοδοτήσεων σε επιχειρηματικά πλάνα ελληνικών συμφερόντων, επιχειρείται τώρα να διευρυνθούν οι οικονομικές σχέσεις των δυο χωρών και σε άλλους τομείς.

Η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού, εφόσον τελικά πραγματοποιηθεί, αναμένεται να γίνει μετά την διεθνή ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια που θα λάβει χώρα στην Αθήνα την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου και στην οποία θα είναι εκθέτες εκατοντάδες κινεζικές επιχειρήσεις ενώ θα υπάρχει και μεγάλο εθνικό κινεζικό περίπτερο.

Την κινεζική αυτή επιχειρηματική επίθεση στην Ναυτιλία θα διαδεχτεί η πίεση για την προώθηση της υποψηφιότητας της Cosco στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ. Και το Πεκίνο από καιρό διαμηνύει προς κάθε κατεύθυνση πως είναι αποφασισμένο να στηρίξει την πρόταση του για εξαγορά της καταστατικής πλειοψηφίας του λιμανιού με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ επενδύσεων στις υποδομές και την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.

Παράλληλα αναζητείται μοντέλο για την ανάληψη του έργου της αναβάθμισης της ραχοκοκκαλιάς του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, στόχο που επιδίωξε κινεζική αποστολή υπό την NDRC, η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρύθμισης της Κίνας και η οποία κατέθεσε σχετικές προτάσεις στο υπουργείο Ανάπτυξης από τις αρχές Απριλίου. Ο Γενικός Γραμματέας της NDRC, Li Guoyong, διατύπωσε με τον πιο επίσημο και λεπτομερή τρόπο τους σχεδιασμούς του αυτούς στην Αθήνα ενώ οι συνεργάτες του παρουσίασαν με λεπτομέρειες σημεία που χρήζουν άμεσης αναβάθμισης προκειμένου να μπορέσει ο κεντρικός άξονας Πειραιά - Θεσσαλονίκη να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη κίνηση που μπορεί να φέρει στη χώρα η δραστηριοποίηση στον Πειραιά της κινεζικής Cosco αλλά και άλλων μεγάλων επιχειρήσεων που τον έχουν ή πρόκειται να τον επιλέξουν ως κέντρο logistics.

Στο τραπέζι έχει μπει και η διαθεσιμότητα χρηματοδότησης από κινεζικές τράπεζες. Στην Αθηνά βρίσκεται από το 2010 η China Development Bank που συνεργάζεται με την ελληνική XRTC και έχει χρηματοδοτήσει και την Cosco για τα έργα της στον Πειραιά. Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται επίσης και η ExIm Bank συνήθως σε συνεργασία με ξένες τράπεζες και επίκεντρο την ναυτιλία. Το επόμενο βήμα αναμένεται να γίνει από την ενώ Bank οf China αναφερουν πληροφορίες σε γνώση των σχετικών διαβουλεύσεων.