Ένα σημαντικό βιβλίο -διδακτορική διατριβή- του Μανόλη Μακράκη για την εκπαίδευση στην τουρκοκρατούμενη και αυτόνομη Κρήτη με έμφαση στην περιοχή Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου & Βιάννου,με τίτλο "Κρητών Παιδεία", παρουσιάζεται στο κοινό του Ηρακλείου στην αίθουσα Ανδρόγεω, την Τρίτη 2 Απριλίου στις 8 μμ. Την εκδήλωση συνδιοργανώνουν η Περιφέρεια Κρήτης, οι Σύλλογοι Εκπ/κών Α/θμιας Ηρακλείου "Δ. Θεοτοκόπουλος" & "Ν. Καζαντζάκης", "Φαιστός" και ο Σύλλογος Βιαννιτών Ηρακλείου "ο Πατούχας".

Το βιβλίο, σε πολυτελή έκδοση, σταχωμένο, αποτελείται από 684 σελίδες σε βέλβετ χαρτί και 500 περίπου φωτογραφίες. Μας προσφέρει μια εναργή εικόνα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας στην Κρήτη, διατρέχει μέσα από την παράθεση αδημοσίευτων γραπτών τεκμηρίων την ιστορία της εκπαίδευσης στο νησί εστιάζοντας στην πόλη του Ηρακλείου και στην περιοχή Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου, φωτίζει μέσα από το τοπικό το γενικό και δένει τη μικροϊστορία όλων των λειτουργούντων σχολείων της περιοχής μας με την μακροϊστορία της εκπαίδευσης στο νησί:

Τη σύσταση των Εφορείων, τις αγορεύσεις στη Γενική Συνέλευση και στη Βουλή των Κρητών, τους εκπαιδευτικούς νόμους την επίσημη εφημερίδα της Κυβέρνησης, το επίπεδο των δασκάλων, τους αγώνες και τις αγωνίες των τοπικών κοινωνιών για φωτισμό των τέκνων τους και τον απεγκλωβισμό τους από το σκότος της αγραμματοσύνης και της αμάθειας. Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Μάνος Σαββάκης, διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ο Προϊστάμενος των ΓΑΚ Ηρακλείου Μανώλης Δρακάκης και η Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας Εκπ/σης Μαρία Δρακάκη. Θα προβληθούν μέσω ψηφιακού δίσκου δεκάλεπτης διάρκειας πλαισιωμένου με επιλεγμένη κρητική μουσική, φωτογραφίες του βιβλίου. Συντονιστής της εκδήλωσης θα είναι ο δημοσιογράφος Λευτέρης Βαρδάκης.



“Πολύχρονη έρευνα”

‘’Το έργο αυτό-σημειώνει μεταξύ άλλων ο Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Δ/ντής του Εργαστηρίου Ιστορίας Νεότερης Ελλάδας και Νεοελληνικού Πολιτισμού Απόστολος Παπαϊωάνου- είναι το αποτέλεσμα πολλαπλών, πολυσύνθετων παραγόντων, πολύχρονης έρευνας, βιβλιογραφικής πληρότητας και συστηματικής μελέτης των πρωτογενών – αρχειακών πηγών.

Οι εκπαιδευτικές πραγματικότητες παρουσιάζονται με υπευθυνότητα καθώς τοποθετούνται μέσα στο συγκεκριμένο χώρο με την κοινωνική δυναμική που τον χαρακτηρίζει αλλά και στον χρόνο που διακρίνεται από διαδοχικές επαναστάσεις που οδηγούν στην Κρητική Πολιτεία και τελικά στην Ένωση.’’

Ακόμα προσθέτει ότι “η επιστημονική στερεότητα του έργου αποδεικνύεται από τις μεθοδολογικές του αρχές, από τη βιβλιογραφική πληρότητα και από την υπεύθυνη αξιοποίηση των αρχειακών πηγών. Η διαχείριση των αρχειακών τεκμηρίων δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, πέρα από την πρόκληση που αυτού του είδους οι έρευνες δημιουργούν. Ο συγγραφέας ήρθε αντιμέτωπος με μια μεγάλη σειρά ζητημάτων, αιτημάτων και προβλημάτων στα οποία έδωσε απαντήσεις και λύσεις. Κατόρθωσε να προσεγγίσει πολύπλευρα το θέμα και ταυτόχρονα να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της έρευνας με ευθύτητα και με πνευματική υπευθυνότητα, έχοντας ως γνώμονα και πυξίδα την ιστορική αλήθεια”. Και καταλήγει:

“Το έργο του Μ. Μακράκη είναι όντως πολυτιμότατη συμβολή στην ιστορία της Κρητικής Εκπαίδευσης, αποτελεί γόνιμο κίνητρο για περαιτέρω έρευνες και μελέτες και απαραίτητο εργαλείο ή μέσο προκειμένου να προσεγγίσομε, να διερευνήσομε και να κατανοήσομε την ιδιότυπη – πρωτότυπη κρητική κοινωνία, που διακρίνεται για την αγωνιστικότητα, για το πάθος της για την ελευθερία, την αξιοπρέπεια, την παιδεία και τον πολιτισμό.”



Ζωντανό το παρελθόν

Η Μαρία Πρατσίνη σημειώνει μεταξύ άλλων για το βιβλίο: ’’Σημαντικές προσωπικότητες της εποχής παρελαύνουν μπροστά από τα μάτια του αναγνώστη, καθιστώντας πιο ρεαλιστικό και ζωντανό το παρελθόν και ακόμη φτωχότερο το παρόν.

Λόγια που ειπώθηκαν και σκέψεις που καταγράφηκαν και αντηχούν θέσεις και αξίες που σήμερα με αγωνία αναζητούνται στο χώρο της εκπαίδευσης.‘’

‘’Στον αέναο αγώνα-καταλήγει- της Μνήμης ενάντια στη Λήθη τον οποίο ο Μίλαν Κούντερα ονομάζει Πολιτισμό, ο Μανόλης Μακράκης εναπόθεσε με μεγάλο σεβασμό το δικό του πόνημα συμβάλλοντας με τον προσωπικό του μόχθο και άδολο πατριωτισμό στην ανύψωση ιδανικών και αξιών που κάνουν το παρόν λιγότερο ζοφερό και το μέλλον να φαντάζει περισσότερο



ευοίωνο. Το έργο «Κρητών Παιδεία» δεν πρέπει όχι μόνο να λείψει από καμιά βιβλιοθήκη, αλλά θα μπορούσε να ωφελήσει τον κάθε ένα τα μέγιστα η ανάγνωσή του ως την τελευταία σελίδα.