Του κτηνιάτρου Κώστα Μηλαθιανάκη

Ένα ερώτημα που τίθεται συχνά στους περισσότερους κτηνιάτρους από πολλούς ιδιοκτήτες σκύλων είναι σε ποιον εκπαιδευτή πρέπει να εμπιστευτούν την εκπαίδευση του σκύλου τους, είτε για να μπορέσουν να συμβιώσουν αρμονικά μαζί του στο σπίτι, είτε για να έχουν έναν καλό φύλακα του χώρου τους, δεδομένης και της διαρκώς αυξανόμενης εγκληματικότητας στις μέρες μας. Δύο είναι συνήθως τα «θέλω» του ιδιοκτήτη: 1) Η εκπαίδευση να είναι αποτελεσματική και το χρηματικό ποσό που θα διαθέσει να «πιάσει τόπο» και 2) Ο εκπαιδευτής να είναι ένας άνθρωπος που θα αντιμετωπίσει το σκύλο του με προσοχή, σεβασμό και αγάπη.

Επειδή είναι σαφές και ευνόητο ότι η θέση του κτηνιάτρου, που καλείται να δώσει απάντηση σʼ αυτό το ερώτημα του πελάτη-ιδιοκτήτη, είναι ιδιαίτερα λεπτή, γιατί η υπόδειξη συγκεκριμένου εκπαιδευτή μπορεί να θεωρηθεί ή να είναι ύποπτη, ή ότι υποκρύπτει συναλλαγή, θα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο να παραθέσουμε τα βασικά κριτήρια επιλογής του σωστού και κατάλληλου εκπαιδευτή για το σκύλο μας.

Με κύριο στόχο μας να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα στην εκπαίδευση και το λιγότερο ψυχικό κόστος του «μαθητή», πρέπει πριν αποφασίσουμε να κάνουμε μια εκτεταμένη έρευνα και να εξετάσουμε τα εξής:

Το προφίλ της εκπαίδευσης δηλ. τις μεθόδους που χρησιμοποιεί για διδασκαλία {θετική αρνητική εκπαίδευση κλπ}.

Τα μέσα που διαθέτει, αν έχει σχολή εκπαίδευσης, αν κάνει ατομικά μαθήματα , αν έχει προσωπικό, το χώρο που κάνει την εκπαίδευση και γενικά τα εφόδια που διαθέτει για να διεκπεραιώσει την εργασία.

Αν έχει πιστοποιημένες γνώσεις δηλ. αν έχει κάποιο βασικό πτυχίο και δεν είναι απλά καλός μαθητής ενός άλλου μεγάλου δασκάλου με γνώσεις εμπειρικές ή ακόμα χειρότερα αυτοδίδακτος!

Η συμπεριφορά του απέναντι στον υποψήφιο μαθητή και στον ιδιοκτήτη του πρέπει να είναι θετική, φιλική και να εμπνέει εμπιστοσύνη.

Αν έχει εξειδίκευση σε κάποια κατηγορία εκπαίδευσης ή σε κάποιες συγκεκριμένες φυλές.

Αν έχει άδεια άσκησης επαγγέλματος.

στ.Αν παρακολουθεί σεμινάρια ώστε να ενημερώνεται για τις εξελίξεις του επαγγέλματός του και δεν τα απορρίπτει γιατί είναι παντογνώστης.

Αν έχει την ικανότητα να σας πείσει ότι είναι αφοσιωμένος στο επάγγελμά του χωρίς να φλυαρεί για άλλα θέματα εκτός της εκπαίδευσης.

Αν διαθέτει τον απαραίτητο χρόνο να ασχοληθεί με το δικό σας σκύλο και με την δική σας εκπαίδευση προσωπικά.

Αν είναι ξεκάθαρος στο τι μπορεί να προσφέρει, τι ζητά από τον ιδιοκτήτη και τι όχι. Καλό θα ήταν να γίνονται γραπτά όλα αυτά , αφού έτσι ή αλλιώς πρόκειται για ανάθεση έργου.

Πρέπει να είναι ένα άτομο θετικό, με χαρακτηριστικά επαγγελματία και να τον διακρίνει η αφοσίωσή του στην ιδιαίτερα δύσκολη αποστολή του που είναι να βοηθήσει τη σχέση ανθρώπου –σκύλου. Πρέπει να απαντά στα ερωτήματα του ιδιοκτήτη με σαφήνεια και ειλικρίνεια και να είναι δεσμευτικός και συνεπής στο χρονοδιάγραμμα της εκπαίδευσης.

Αφού βρεθεί ο εκπαιδευτής, η αξιολόγηση της δουλειάς του από τον ιδιοκτήτη πρέπει να είναι σταδιακή και σε δύο άξονες: κατά πόσο ανταποκρίνεται ο σκύλος στα μαθήματα και τι εξέλιξη έχει και πόσο συνεπής είναι στις δεσμεύσεις του χρονοδιαγράμματος .

Πηγαίνοντας το σκύλο μας για εκπαίδευση, δεν πρέπει να ξεφεύγουμε από το στόχο μας. Θέματα διατροφής, διάγνωσης και θεραπείας ιατρικών προβλημάτων δεν είναι αρμοδιότητα του εκπαιδευτή. Παρατηρείται συχνά το φαινόμενο άτομα που δηλώνουν εκπαιδευτές να γίνονται ειδικοί … διατροφολόγοι, γενετιστές, ορθοπεδικοί, λοιμωξιολόγοι, παθολόγοι, δερματολόγοι και επιστήμονες γιατροί κάθε λογής εξειδίκευσης! Ας μην ξεχνάμε ότι η πρακτική εμπειρία δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη γνώση του ειδικού επιστήμονα!

Ο σωστός επαγγελματίας εκπαιδευτής, με την παραμικρή υποψία προβλήματος ιατρικής φύσεως στον εκπαιδευόμενο σκύλο, θα παραπέμψει τον ιδιοκτήτη στον κτηνίατρό του ή θα επικοινωνήσει ο ίδιος με το γιατρό για να του αναφέρει το πρόβλημα.

Οι ιδιοκτήτες πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με εκπαιδευτές που τους εμφανίζουν ιατρικά προβλήματα του σκύλου τους και τους υπόσχονται ότι θα αντιμετωπιστούν σωστότερα από το «δικό τους» γιατρό ή με τις θεραπείες που προτείνουν εμπειρικά οι ίδιοι. Στους δύσκολους καιρούς που ζούμε δεν πρέπει να ξεχνάμε τη σοφή ρήση: «πενία τέχνας κατεργάζεται»!!

Συνοψίζοντας θα λέγαμε ότι η τελική επιλογή του κατάλληλου εκπαιδευτή ανήκει στον ιδιοκτήτη, ο οποίος θα πρέπει να αποφασίσει σωστά λαμβάνοντας υπόψη τις προαναφερόμενες παραμέτρους. Επίσης, να έχει ξεκαθαρίσει μέσα του ότι πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με τον πιστό του φίλο, να διαθέσει τον απαραίτητο χρόνο και αρκετή υπομονή για να μάθει από τον εκπαιδευτή του τον τρόπο που θα κάνει την σχέση τους καλύτερη ,ευκολότερη και παραγωγικότερη.