Της Κατερίνας Μυλωνά

Ο πλούτος της γλώσσας μας αναδεικνύεται και από τη χρήση λέξεων ή φράσεων της Αρχαίας Ελληνικής. «Αμισθί», «αίεν αριστεύειν» είναι ορισμένα, μόνο από τα παραδείγματα «δανείων» που έχουμε λάβει από τους προγόνους μας και διατηρούνται αναλλοίωτα στο πέρασμα των αιώνων.

Στο 10ο Λύκειο Ηρακλείου καταβάλλεται μία σημαντική προσπάθεια ούτως ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν, κατʼ αρχάς, με τις παραπάνω λέξεις ή φράσεις και, στη συνέχεια, να μπορέσουν να τις χρησιμοποιήσουν σωστά.

Οι τέσσερις φιλόλογοι της Α΄ Λυκείου, κ.κ. Μαρία Χριστιανού, Ελευθερία Κασσάκη, Νεκτάριος Χατζάκης και Μαρίνα Μπετεινάκη, έχουν μοιράσει στους μαθητές δέκα σελίδες με 200 συνολικά λέξεις και φράσεις και κάθε βδομάδα πραγματοποιούν ένα διαγώνισμα και βαθμολογούν τους μαθητές ατομικά αλλά και σε επίπεδο τάξης. Ο ανταγωνισμός δίνει κίνητρο στους μαθητές, οι οποίοι απολαμβάνουν, τελικά, την όλη διαδικασία. Η νικήτρια τάξη θα πραγματοποιήσει μία εκδρομή.

«Τα παιδιά διαπιστώνω ότι είναι φιλότιμα και είναι αξιέπαινη η προσπάθεια των συναδέλφων», τονίζει η διευθύντρια του σχολείου κ. Παναγή. «Είναι χρήσιμο τα παιδιά να μάθουν να χρησιμοποιούν την ελληνική γλώσσα και να καταλάβουν την αξία της Αρχαίας Ελληνικής, να συνειδητοποιήσουν ότι η Νεοελληνική δεν ήρθε από το πουθενά, είναι μια συνέχεια, και η γλώσσα θα συνεχίσει να εξελίσσεται», αναφέρει.

«Τα παιδιά ανταποκρίνονται σε ό,τι πρωτότυπο και διαφορετικό», διαπιστώνει ο κ. Χατζάκης, ο οποίος πέρσι είχε διοργανώσει διαγωνισμό ορθογραφίας. Όσο αφορά στη χρήση των συγκεκριμένων λέξεων και φράσεων, θεωρεί ότι «είναι πλούτος σε μια γλώσσα να διατηρούνται τέτοιες φράσεις, δίνουν χρώμα στο λόγο μας, πολύ εύστοχα περιγράφουν ό ,τι θέλουμε να πούμε. Έχουν επιβιώσει χιλιάδες χρόνια και είναι θετικό να υπάρχουν τέτοιες φράσεις στο λεξιλόγιό μας», αναφέρει.

«Αναπτύσσεται ένα πνεύμα συλλογικότητας, συνεργασίας μεταξύ των μαθητών, ξεφεύγουμε από τα ατομικά τεστ, αποσκοπούν να πετύχουν καλή επίδοση για όλο το τμήμα και ενθαρρύνουν τους πιο αδύναμους μαθητές να διαβάσουν», περιγράφει η κ. Μπετεινάκη. Θεωρεί πως ο διαγωνισμός είναι ένας έξυπνος τρόπος για να κάνει το μάθημα των Αρχαίων πιο ελκυστικό.