Το παρακάτω σχόλιο περιλαμβάνεται στο κείμενο που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΕΛΜΕ (www.elmeher.gr), με τις ενδεικτικές απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας, και υπογράφεται από τους φιλολόγους Αντώνη Βαλεργάκη και Ανδρέα Λενακάκη.

Σχόλιο στο θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας για την «αυτομόρφωση»

Το κείμενο που δόθηκε ως αφόρμηση για τη σύνταξη των δοκιμίων των μαθητών και την επεξεργασία των ασκήσεων παρουσιάζει τις εκφραστικές και επιστημολογικές αδυναμίες που παράγουν ασάφεια και ενδεχομένως σύγχυση στη σκέψη των μαθητών γιατί:

α) Στον όρο αυτομόρφωση ταυτίζονται επιπόλαια η δια βίου μάθηση και η γενική

μόρφωση με την μετεκπαίδευση, την τεχνική κατάρτιση και την ταχύρρυθμη εκπαίδευση, ενώ ο θεματικός πυρήνας που εκφράζεται κυρίως στην 3η παράγραφο του κειμένου είναι η διαρκής προσπάθεια του ατόμου να αντεπεξέλθει στις δύσκολες συνθήκες εύρεσης εργασίας με κάθε κόστος.

β) Υποβάλλει την άποψη πως η γνώση σταδιακά μεταμορφώνεται σε αποσπασματική πληροφόρηση / κατάρτιση για πρόσκαιρη και αβέβαιη απασχόληση.

γ) Δε διευκρινίζει το ρόλο της Πολιτείας στη δημιουργία των προϋποθέσεων της αυτομόρφωσης και αφήνει μετέωρο το ζήτημα της ιδιωτικής ή δημόσιας φύσης της.

Από τους συντάκτες των ενδεικτικών απαντήσεων των θεμάτων στη Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας (ιστοσελίδα της ΕΛΜΕ).

Αντώνη Βαλεργάκη - Ανδρέα Λενακάκη