Σχολεία τρώγλες, κτήρια ετοιμόρροπα που δεν τηρούν καμία προδιαγραφή, που μπορούν να καταρρεύσουν εν ηρεμία. Αυτή την εικόνα συναντά κανείς στα σχολικά κτήρια του νομού Ηρακλείου, όπως καταγγέλλει η Oμοσπονδία Ενώσεων Συλλόγων Γονέων Μαθητών Ν. Ηρακλείου σε υπόμνημά της που στέλνει στην υπουργό Παιδείας.

Οι γονείς κάνουν λόγο για ελλιπή χρηματοδότηση και καταλογίζουν ευθύνες στη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και το δήμο Ηρακλείου.

Προειδοποιούν, ακόμα, ότι θα προβούν σε δυναμικές κινητοποιήσεις αν μέχρι τέλος Νοεμβρίου δε λάβουν σαφείς απαντήσεις.

«Οι κινητοποιήσεις μας θα είναι το ύστατο μέσο διεκδίκησης και αγώνα - ύστερα από συνεννόηση και κοινή δράση με το κίνημα των εκπαιδευτικών και των μαθητών και με όσους φορείς δεχτούν να συμπαραταχθούν μαζί μας στον αγώνα μέχρι την τελική επίλυση. ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΑΛΛΟΝ ΕΜΠΑΙΓΜΟ ΚΑΙ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ!», τονίζουν.



Τρώγλες

Η Ομοσπονδία υποστηρίζει ότι

«Η χρόνια έλλειψη χρηματοδότησης και η έλλειψη σωστού προγραμματισμού – ιεράρχησης και διεκδίκησης από τις Α’ και Β’ βαθμού Τοπικές Αυτοδιοικήσεις στο νομό μας έχει οδηγήσει :

1. Σε τμήματα που υπερβαίνουν τους 25 μαθητές στο δημοτικό και τα 30 σε Γυμνάσια – Λύκεια, παρεμποδίζοντας έτσι τη σωστή εκπαιδευτική λειτουργία.

2. Στην αυθαίρετη μετατροπή προαυλίων, διάδρομων, υπογείων, αιθουσών εκδηλώσεων σε αίθουσες διδασκαλίες.

3. Νηπιαγωγεία τριτοκοσμικού τύπου, η πλειονότητα των οποίων είναι σε μισθωμένες αίθουσες.

4. Σε συμπτύξεις τμημάτων, συγχωνεύσεις, καταργήσεις, υποβαθμίσεις σχολείων.

5. Στην ενοικίαση αιθουσών που δεν πληρούν καμία προϋπόθεση για σχολική στέγη.

6. Η πλειοψηφία των σχολείων αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγιεινής και αφάλειας.

7. Ο αντισεισμικός έλεγχος των κτηρίων είναι ανύπαρκτος, ενώ δεν έχει προβλεφθεί κονδύλι για τυχόν έργα ενίσχυσης και υποστήριξης των κτηρίων όπου χρειάζεται. Από το 2001 εξαγγέλθηκε προσεισμικός έλεγχος των σχολικών κτηρίων, κυρίως στα χτισμένα πριν το 1959. Το πρόγραμμα είχε εξαγγελθεί πως θα ολοκληρωνόταν το Μάη του 2006, χωρίς να υπάρχει καμιά επίσημη ενημέρωση για τα αποτελέσματα στους δήμους εκείνους που έχει ολοκληρωθεί.

8. Χάνονται οικόπεδα που προορίζονται για σχολεία με τις καθυστερήσεις των αρμοδίων να προχωρήσουν τις διαδικασίες, ενώ τα ήδη χαρακτηρισμένα ως σχολική στέγη κινδυνεύουν να αποχαρακτηριστούν ύστερα από ενέργειες των ιδιοκτητών.

Το τελικό συμπέρασμα που βγάλαμε είναι ότι έχει υποβαθμιστεί η ποιότητα της παρεχόμενης μόρφωσης, τα παιδιά μας αποστρέφονται το σημερινό σχολείο, οι εκπαιδευτικοί είναι αποθαρρημένοι και κουρασμένοι να διδάξουν σε τμήματα δημοτικού με 28 παιδιά και σε Γυμνάσια με 35 παιδιά.

Την ίδια στιγμή ακούμε για μεταρρυθμίσεις στο εξεταστικό, για «ανοιχτά» σχολεία του 21ου αιώνα, για επέκταση του ολοήμερου, ενώ δεν έχουμε το στοιχειώδες, δηλαδή σχολικά κτίρια.»

Τονίζει, ακόμα, πως το πρόβλημα της σχολικής στέγης όσον αφορά πολλές περιοχές, όπως το κέντρο της πόλης, τους δήμους Ν. Αλικαρνασσού, Γαζίου, Γουβών, Μελεσών και περιγράφει αναλυτικά την κατάσταση που επικρατεί σε συγκεκριμένα σχολεία. «Στην υπόλοιπη ενδοχώρα το φαινόμενο συνεχίζεται με σχολεία που δεν έχουν μελέτες στατικού ελέγχου και καταλληλότητας, σχολεία εγκαταλειμμένα λόγω μείωσης του μαθητικού πληθυσμού και κατάργησης τους, σχολεία με ανάγκες προσθήκης αιθουσών διδασκαλίας, εργαστηρίων, αιθουσών πολλαπλών χρήσεων, γυμναστηρίων, γραφείων διδασκόντων, σχολεία με επικίνδυνους αύλιους χώρους, σχολεία σε ακατάλληλες ενοικιαζόμενες αίθουσες, έλλειψη προγραμματισμού σχολικών κτιρίων Ειδικής Αγωγής κλπ», προσθέτει.



Προτάσεις



Οι προτάσεις της ομοσπονδίας είναι οι εξής:

1. Αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 15% του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού. Να χορηγηθούν άμεσα τα 140 εκ. ? που απαιτούνται με βάση τα στοιχεία, για να καλυφθούν οι άμεσες ανάγκες, όπως αγορά οικοπέδων, ανεγέρσεις σχολείων, επισκευών και συντήρησης των ήδη υπαρχόντων, κ.λ.π.

2. Θέλουμε δημόσια σχολεία πρωινά, σύγχρονα και ασφαλή, με όλη την αναγκαία υποδομή και εξοπλισμό σε εργαστήρια, χώρους άθλησης , βιβλιοθήκες, προαύλια στην υπηρεσία του κοινωνικού αγαθού της παιδείας και της εκπαίδευσης

3. Να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα κονδύλια για άμεση αγορά των ήδη χαρακτηρισμένων οικοπέδων και να αρχίσουν οι ανεγέρσεις σχολείων με όλη την αναγκαία υποδομή και εξοπλισμό.

4. Να γίνουν άμεσα αναγκαστικές απαλλοτριώσεις οικοπέδων και να προχωρήσει ο χαρακτηρισμός οικοπέδων ως σχολική στέγη σε περιοχές που αναπτύσσονται πληθυσμιακά και που ήδη υπάρχει ανάγκη ή θα προκύψει στο άμεσο μέλλον η ίδρυση νέων σχολείων.

5. Να καταργηθεί ο νόμος που αλλάζει τα κριτήρια καταλληλότητας των οικοπέδων. Να παραμείνει η χρηματοδότηση αγοράς οικοπέδων, ανέγερσης και επισκευής των σχολείων στην αρμοδιότητα της πολιτείας.

6. Να προχωρήσει άμεσα ο αντισεισμικός έλεγχος. Να επισημανθούν και να καταγραφούν όλα τα στοιχεία επικινδυνότητας σε κάθε σχολείο και να δοθούν στη δημοσιότητα.

7. Να αρχίσει πρόγραμμα άμεσης αποκατάστασης και βελτίωσης σε όλα τα σχολεία με προβλήματα (επισκευές, προσαρτήσεις αιθουσών), και προσαρμογή τους στις σύγχρονες ανάγκες της εκπαίδευσης, αφού ταυτόχρονα προβλεφθεί η μεταστέγαση σχολείων σε άλλα ασφαλή κτήρια μισθωμένα από το κράτος μέχρι να επιστρέψουν στα δικά τους ανακαινισμένα κτίρια.

8. Να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη βελτίωση της ασφάλειας και της υγιεινής.

9. Μέτρα πυρασφάλειας. Στη βάση αυτή να εκδοθούν πιστοποιητικά καταλληλότητας και να καθιερωθεί μητρώο επισκευής και συντήρησης.

10. Να διπλασιαστούν οι πιστώσεις για επισκευή - συντήρηση και εκσυγχρονισμό των σχολικών κτηρίων.