Του Κώστα Μπογδανίδη

Μεγάλες αλλαγές στο κατασκευαστικό κομμάτι του νέου αεροδρομίου Καστελίου-με πρώτη την αλλαγή στο μήκος του διαδρόμου-, σύγχρονες προδιαγραφές για το οδικό δίκτυο από το Ηράκλειο και τις συνδέσεις με τον ΒΟΑΚ καθώς και πλήρες χωροταξικό και ρυθμιστικό σχέδιο για όλη την περιοχή περιλαμβάνει το σχέδιο που θα ανακοινώσει πολύ σύντομα το ΥΠΕΧΩΔΕ για τον καινούργιο διεθνή αερολιμένα της Κρήτης.

Κι ενώ Φεβρουάριο με Μάρτιο αναμένεται να προκηρύξουν το διεθνή διαγωνισμό για την κατασκευή του ήδη διαμορφώνονται τα πρώτα μεγάλα σχήματα που ερίζουν για να πάρουν έργο που θα έχει αρχικό προϋπολογισμό το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ!

Για πρώτη φορά –από τότε που ανακοινώθηκε το οραματικό σχέδιο-προχωρά με σοβαρότητα το όλο εγχείρημα καθώς οι αρμόδιες επιστημονικές ομάδες του ΥΠΕΧΩΔΕ έχουν αναθέσει τις μελέτες και τις προμελέτες με βάση τις οποίες θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

Ο οποίος και θα βασιστεί στο προηγούμενο του “Ελ. Βενιζέλος” αλλά με σκοπό να μην επαναληφθούν τα λάθη που έγιναν στο αεροδρόμιο των Σπάτων.

Λάθη που αναφέρονται στον σχεδιασμό και τη λειτουργικότητα του αεροδρομίου, στο μεγάλο κόστος που είχε και ως συνέπεια να καταστήσει πανάκριβο το “Ελ. Βενιζέλος”.

Η εξέλιξη που έχει η διαδικασία ωρίμανσης του έργου και αφού βλέπουν όλοι ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ έχει πάρει στα σοβαρά το όλο σχέδιο έχει κάνει μεγάλους ξένους και ελληνικούς κατασκευαστές να θέλουν το έργο…

Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες της “Π” οι φάκελοι των τελικών εργασιών βρίσκονται στο γραφείο του κ. Ξανθόπουλου, ενώ ο υφυπουργός έχει και καθημερινή ενημέρωση για την πρόοδο των εργασιών και μάλιστα είναι έτοιμος να ενημερώσει και τους τοπικούς φορείς πριν προβεί σε δημόσιες ανακοινώσεις ο υπουργός κ. Σουφλιάς.

Στελέχη του ΥΠΕΧΩΔΕ δήλωναν στην “Π” ότι “θα πάμε σε ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει χωρίς να επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος” εννοώντας πάντα το αεροδρόμιο στην Αθήνα. Σε αυτό το πλαίσιο:

*Ο διάδρομος του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι θα είναι το λιγότερο 3800 μέτρα ώστε να επιτρέπεται η προσγείωση-απογείωση μεγάλων αεροσκαφών αντί 3000 μέτρων που αρχικά προέβλεπαν οι προμελέτες.

*Τα κτήρια εξυπηρέτησης θα είναι τέτοιου μεγέθους που θα μπορούν να εξυπηρετούν την επιβατική κίνηση και τα αεροσκάφη στην ανώτατη δυνατή λειτουργία του και με βάθος 30ετίας.

*Οι χώροι στάθμευσης θα εξυπηρετούν περίπου 50 αεροσκάφη

*Ο δρόμος από το Ηράκλειο-Χερσόνησο-Καστέλι μελετάται εκ νέου ώστε να είναι το πλάτος του διαζώματος στα 22 μέτρα και φυσικά με διάζωμα στη μέση ώστε να είναι ταχείας κυκλοφορίας όπως προβλέπεται η σύνδεση με διεθνή αερολιμένα. Στόχος είναι οι χρόνοι προσπέλασης στο νέο αεροδρόμιο από το Ηράκλειο να είναι 26ʼ, ενώ από τη Χερσόνησο 12ʼ.

*Είναι σχεδόν έτοιμη η περιβαλλοντική προμελέτη που στην περίπτωση του αεροδρομίου Καστελίου είναι πλέον σημαντική καθώς στο παρελθόν υπήρξαν ʽγκρίζες ζώνεςʼ και για το κατά πόσο θα μπορούσε να αλλάξει τη φυσιογνωμία του περιβάλλοντος μια τέτοια παρέμβαση(αρχικά υπολογιζόταν ότι θα “κόψουν” ολόκληρο βουνό)

*Παράλληλα προωθούνται όλα τα ρυμοτομικά - πολεοδομικά - χωροταξικά σχέδια που θα προλάβουν την εκρηκτική κατάσταση στην περιοχή δεδομένου ότι όπου έχουν γίνει αεροδρόμια έχουν αλλάξει οι χάρτες.

«Εμείς ξέρουμε ότι όλα αυτά προχωρούν και έχουν δεσμευτεί ότι θα μας ενημερώσουν» είπε στην ʽΠʼ και ο δήμαρχος κ.Σμυρνάκης που παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις και έχει θέσει μια σειρά από αιτήματα για την περιοχή ως αντιστάθμισμα των όσων θα γίνουν.

«Θα περιμένουμε και θα δούμε. Όταν έχουμε κάτι από το υπουργείο θα τοποθετηθούμε πιο συγκεκριμέναʼ τόνισε ο κ.Σμυρνάκης.

Κορεσμένο

Το αεροδρόμιο Καστελίου θα αντικαταστήσει το αεροδρόμιο Ηρακλείου που είναι το δεύτερο σε συνολική εξυπηρέτηση επιβατών στην Ελλάδα, ενώ είναι το πρώτο αεροδρόμιο στην εξυπηρετούμενη έκτακτη κίνηση εξωτερικού (πτήσεις τσάρτερ, κλπ).

Από το 2000 εξυπηρετεί περίπου πέντε εκατομμύρια επιβάτες ετησίως με το μεγαλύτερο μέρος των αφίξεων να καταγράφεται κατά το πεντάμηνο Μάιος-Σεπτέμβριος, γεγονός που δημιουργεί μεγάλες απαιτήσεις σε αερολιμενικές υποδομές

Σύμφωνα μάλιστα με μελέτη του ΕΜΠ η αναμενόμενη κίνηση έως το 2010 εκτιμάται ότι θα κινηθεί στα επίπεδα των 8 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως και έως το 2020 θα φτάσει τα 10-12 εκατομμύρια.

Η περιοχή Καστελίου επελέγη αφού εξετάσθηκαν 42 εναλλακτικές λύσεις.

Το συγκεκριμένο σημείο κρίθηκε ως η καλύτερη λύση με βάση:

*Τα ανεμολογικά στοιχεία

*Τη μορφολογία του εδάφους

*Την ελαχιστοποίηση των απαιτούμενων χωματουργικών εργασιών για την κατασκευή

*Τις απαιτήσεις των διεθνών κανονισμών λειτουργίας πολιτικών αεροδρομίων (ICAO)

*Την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στο περιβάλλον και τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.

*Τις δυνατότητες καλύτερης δυνατής εξυπηρέτησης με βάση το υφιστάμενο οδικό δίκτυο αλλά και τις σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις.