Του Ν. Τσαγκαράκη
Μια αληθινή ιστορία που εξαντλεί τη συναισθηματική δυναμική της και παραμελεί την αντίστοιχη ιστορική.


Η ΑΛΛΗ ΕΡΩΜΕΝΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ
THE OTHER BOLEYN GIRL

Σκην.: Τζάστιν Τσάντγουικ
Πρωτ.: Νάταλι Πόρτμαν, Σκάρλετ Γιοχάνσον, Έρικ Μπάνα, Μαρκ Ράιλανς, Κρίστιν Σκοτ Τόμας, Ντέηβιντ Μόρισυ

Η ιστορία της Ανν και της Μαίρης Μπολέιν, δυο αδερφών που υπήρξαν ερωμένες του βασιλιά της Αγγλίας Ερρίκου Η’, με την πρώτη να καταφέρνει να τον παντρευτεί και να γίνει η μητέρα της θρυλικής ηγεμονίδας Ελισάβετ Α’.
Αυτό το ιστορικό αισθηματικό δράμα είναι γραμμένο από τον Πήτερ Μόργκαν, που εχει χτίσει τη μέχρι τώρα καριέρα του με ‘βασιλικά’ σενάρια, καθώς έχει επίσης γράψει τη «Βασίλισσα» και τον «Τελευταίο βασιλιά της Σκωτίας», δυο από τις πιο δημοφιλείς ταινίες της περυσινής σεζόν. Το σενάριο της νέας του ταινίας είναι βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Φιλίπα Γκρέγκορι, που εξερευνά τη σχέση των δύο κοριτσιών αλλά και τις κοινωνικές συνθήκες όπως καθορίζονται από τις συμβάσεις του 16ου αιώνα. Πέρα από τις διαπροσωπικές σχέσεις των χαρακτήρων, η πλοκή περιλαμβάνει σημαντικά ιστορικά ζητήματα όπως η πολιτική αναταραχή στο εσωτερικό της Αγγλίας και η απόσχιση της αγγλικής εκκλησίας από το Βατικανό.
Δυστυχώς όμως τα παραπάνω ζητήματα παρουσιάζονται πολύ λεπτομερειακά, με διαλογικές αναφορές μόλις μερικών φράσεων, στερώντας από την ταινία ένα πιο ζωντανό ιστορικό πλαίσιο που ίσως την έκανε πιο συναρπαστική. Αντιθέτως, η πλοκή εστιάζεται στη συναισθηματική διαμάχη ανάμεσα στο τρίο των δύο κοριτσιών με τον βασιλιά, την αλληλοδιαδοχή τους στο κρεβάτι του και τη σχέση των κοριτσιών με την οικογένειά τους. Μέσα σ’ αυτό το πλέγμα σχέσεων, οι ηθοποιοί στέκονται αξιοπρεπέστατα, αλλά το σενάριο καταλήγει αναλώνεται σε στιγμές προδοσίας, παροξυσμού και αποβολών, ώστε στο τέλος έχει απομείνει κανείς με την αίσθηση της ‘σαπουνοπερατικής’ υπερβολής αντί ενός ανθρώπινου αισθηματικού δράματος.
Αφενός παρουσιάζονται αρκετά ερείσματα για ν’ αποκτήσει κανείς μια πρώτη εντύπωση για την κοινωνική εθιμοτυπία και τις συμβάσεις που καθόριζαν την προσωπική τύχη των ανθρώπων και κυρίως των γυναικών, αφετέρου σε σημεία το σενάριο γίνεται υπερβολικά επεξηγηματικό ενώ η μελοδραματική κατάληξη επισκιάζει τις αρετές του, ανάμεσα στις οποίες και η συνεπής, ολοκληρωμένη σκιαγράφηση των κοριτσιών. Καθόλη τη διάρκεια της ταινίας δηλαδή, μπορεί οι συνθήκες ζωής τους ν’ αλλάζουν ριζικά και η μεταξύ τους σχέση επίσης, αλλά η Ανν παραμένει εγωίστρια και φιλόδοξη, ενώ η Μαίρη απλώς αποδέχεται αυτά που της συμβαίνουν χωρίς διάθεση να υπονομεύσει την Ανν (σχετικά με τον βασιλιά), πάντα υπάκουη και καλοπροαίρετη. Η προσωπική τους διαδρομή και κατάληξη είναι ενδεικτική και απολύτως ταιριαστή με την απεικόνιση που εχει προηγηθεί.
Η κινηματογράφηση του Τσάντγουικ αποφεύγει τη μεγαλοπρέπεια και τη γεωμετρικότητα που ευνοεί το είδος, διαλέγοντας μια πιο προσγειωμένη, σκοτεινή και αδρή απεικόνιση, που σε κάνει απλώς να μετανιώνεις για τον άκρατο συναισθηματισμό και την απουσία δραματουργικών στοιχείων (π.χ. πολιτικές αιχμές) που θα έκαναν πιο ενδιαφέρουσα την πλοκή.

ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ
ΚΡΙΤΙΚΗ

Αύριο, Σάββατο 5 Απριλίου στις 12 το μεσημέρι, θα πραγματοποιηθεί η στρογγυλή τράπεζα για την κριτική κινηματογράφου που διοργανώνει η Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Ηρακλείου (ΝΕΚΛΗ) στο Μικρό Αμφιθέατρο του Ιστορικού Μουσείου Κρήτης, με τη συμμετοχή τεσσάρων γνωστών κριτικών. Ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος (ο επί χρόνια παρουσιαστής της “Κινηματογραφικής Λέσχης” στην ET1), ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος (LIFO, ALPHA), ο Χρήστος Μήτσης (ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ)και ο Ρόμπυ Εκσιέλ (ΕΘΝΟΣ) θα βρεθούν στην αίθουσα του Ιστορικού Μουσείου όπου στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης θα παραθέσουν ολιγόλεπτες εισηγήσεις και στο δεύτερο μέρος θα συμμετάσχουν σε συζήτηση με το κοινό για θέματα σχετικά με την κριτική και τον κινηματογράφο. Την εισαγωγή στην εκδήλωση έχει επιμεληθεί η Ρενάτα Σηφάκη, θεωρητικός κιν/φου.
Πέρα από τις ταινίες του τακτικού προγράμματος προβολών της, στόχος της ΝΕΚΛΗ είναι να φέρει το κοινό σ’ επαφή με τη δημιουργική προσπάθεια πίσω απ’ αυτές, καθώς επίσης με θεωρητικά πλαίσια μέσα στα οποία μπορούν να εννοιοδοτηθούν. Έτσι, μετά από το πολύ επιτυχημένο αφιέρωμα στον κύπριο σκηνοθέτη Γιάννη Οικονομίδη τον Δεκέμβριο του 2007, σειρά τώρα έχουν οι κριτικοί, που ενώ κατέχουν μία πολύ σημαντική θέση στην κυκλοφορία και την πρόσληψη ενός κινηματογραφικού έργου, συχνά η εργασία τους παραγνωρίζεται και οι προθέσεις τους παρερμηνεύονται. Γι’ αυτά και άλλα ζητήματα, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να συνδιαλλαγεί με τους τέσσερεις κριτικούς, να εκθέσει απορίες και σκέψεις σχετικά με την πρακτική του επαγγέλματος, και να συζητήσει για αγαπημένες ταινίες.
Η ΝΕΚΛΗ ευχαριστεί θερμά του χορηγούς της εκδήλωσης, που είναι το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, η Aegean Airlines, η Lazy Snail και το ξενοδοχείο Atrion. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη, ενώ στο διάλειμμα για καφέ θα προσφερθεί κέρασμα από το αρτοποιείο Λεμπιδάκη.