ΠΑΤΡΙΣ :: Κρήτη :: Τοπικά Νέα :: Εμφάνιση άρθρου
Τοπικά Νέα Συνεντεύξεις Στήλες Προεκτάσεις Έρευνες
Περιεχόμενα
 Κρήτη
 Ελλάδα/Κόσμος
 Αθλητισμός
 Πολιτισμός & Διασκέδαση
 Επιστήμη & Τεχνολογία
 Εκπαίδευση
 Οικονομία
 Ύπαιθρος
 Προεκτάσεις
 Πληροφορίες
 Υπηρεσίες
 Αφιερώματα
 Ιστορίες με... ουρά
Ψηφοφορία
Ποια είναι η κυριότερη αιτία για την πτώση του ηρακλειώτικου ποδοσφαίρου και την «εξαφάνιση» του από τις επαγγελματικές κατηγορίες;
Η κακή διαχείριση από πλευράς διοικήσεων των ΠΑΕ και η μη αξιοποίηση των ταλέντων των ομάδων.
Η γενικότερη οικονομική κρίση
Η έλλειψη στήριξης από την τοπική κοινωνία
Η ανεπάρκεια ποδοσφαιρικού δυναμικού σε επίπεδο παικτών, προπονητών και παραγόντων.


Φέρνουν ξανά “στο τραπέζι” τον λοξό διάδρομο
Υστερα από οκτώ χρόνια που τον εγκατέλειψαν έχοντας ξοδέψει εκατομμύρια!

Του Κώστα Μπογδανίδη

Δεν είναι ανέκδοτο! Μετά από 8 χρόνια συζητήσεων και προετοιμασίας του αεροδρομίου Καστελλίου επανέρχεται στο προσκήνιο η υπόθεση του…λοξού διαδρόμου! Ναι, ακούγεται απίστευτο, αλλά είναι πέρα για πέρα πραγματικότητα, καθώς η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ζήτησε επισήμως όλους τους φακέλους και τις μελέτες της υπόθεσης του λοξού διαδρόμου που εκπόνησε (μέχρι το 2003) ο ΟΑΝΑΚ!

Ο λοξός διάδρομος-για όσους έχουν ξεχάσει- ήταν το έργο που είχαν κάποιοι οραματιστεί από τη δεκαετία του ’80 για να λύσουν το πρόβλημα επέκτασης του αεροδρομίου Ηρακλείου- με το διάδρομο μέσα στη θάλασσα-και ταυτόχρονα να απομακρύνουν τον κίνδυνο ατυχήματος σε κατοικημένη περιοχή, ενώ θα περιόριζαν τις συνέπειες από τα καιρικά προβλήματα, π.χ. όταν οι νοτιάδες κλείνουν το αεροδρόμιο…

Αλλά το έργο του λοξού που ετοιμαζόταν επί 15 σχεδόν χρόνια εγκαταλείφθηκε εν μία νυχτί όταν ο τότε υπουργός κ.Βερελής το 2003 παρουσίασε –με…οφθαλμομελέτες- το σχέδιο για το αεροδρόμιο Καστελλίου.

Η υπόθεση όπως έρχεται σήμερα στο φως από την “Π” μπορεί να προκαλέσει πολλές συζητήσεις και σενάρια, αλλά ας δούμε καταρχήν τα γεγονότα: Πριν από μερικές εβδομάδες ο ΟΑΝΑΚ έλαβε επίσημα ειδοποίηση από την ΥΠΑ να της συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία, τις μελέτες, τους πλήρεις φακέλους για τον λοξό διάδρομο και να τα παραδώσει πάραυτα στην υπηρεσία…

Η “Π” είναι σε θέση να γνωρίζει ότι το προσωπικό του Οργανισμού πολλές ημέρες τώρα προσπαθεί να μαζέψει τα στοιχεία, να πακετάρει όλους τους φακέλους και ακόμη αυτό δεν κατέστη δυνατό λόγω του τεράστιου όγκου των μελετών-θυμίζουμε ότι το ελληνικό Δημόσιο είχε δαπανήσει 1 δισεκατομμύριο δραχμές, τότε, μόνο για τις μελέτες και πάνω από 1,6 δισ. δραχμές για την προετοιμασία του σχεδίου συνολικά!

Ο γενικός διευθυντής του ΟΑΝΑΚ κ.Θέμης Μαγγανάς που ερωτήθηκε χθες από την “Π” αρχικά δεν θέλησε να κάνει κανένα σχόλιο ούτε να πει οτιδήποτε για το θέμα. Στην επιμονή μας όμως για το εάν ισχύει αυτό επιβεβαίωσε απολύτως τις πληροφορίες χωρίς όμως να μπει σε λεπτομέρειες.

“Ναι, είναι αλήθεια ότι μας ζήτησε με τον πιο επίσημο τρόπο η ΥΠΑ όλα τα σχέδια και τους φακέλους για τον λοξό διάδρομο. Μια δουλειά που είχε κάνει ο ΟΑΝΑΚ και την είχε φέρει σε πέρας, την είχε σχεδόν ολοκληρώσει.

Και σήμερα σας λέω ότι με μια μικρή επικαιροποίηση θα μπορούσε να μπει πχ στο ΕΣΠΑ και να δημοπρατηθεί”, είπε ο κ.Μαγγανάς που και ως αεροναυπηγός ξέρει από πρώτο χέρι την υπόθεση. Αλλά δεν επιθυμεί να μπει σε λεπτομέρειες, όπως λέει.

“Δεν μπορώ να ξέρω τι θέλει τώρα την υπόθεση αυτή η ΥΠΑ, γιατί μας ζήτησε τα στοιχεία και τους φακέλους τώρα. Επίσης δεν γνωρίζω εάν έχει σχέση με το αεροδρόμιο Καστελλίου και τις αναβολές. Υπάρχουν εκκρεμότητες που μπορεί να θέλει να τακτοποιήσει τώρα η ΥΠΑ. Εκείνο που εμείς ξέρουμε και τώρα που κοιτάζουμε τα στοιχεία είναι ότι είχε γίνει μια εκπληκτική δουλειά. Και μάλιστα με λίγα χρήματα εάν σκεφτείτε ότι το κόστος του έργου ήταν πάνω από 150 δισ. δραχμές τότε”, αναφέρει.

Το παρασκήνιο

Στελέχη της ΥΠΑ με τα οποία επικοινώνησε η «Π» επίσης δεν θέλησαν να κάνουν κανένα σχόλιο, μας διαβιβάστηκε μάλιστα η θέση ότι “μπορεί η υπηρεσία να τα θέλει για λόγους…αρχείου”! Ακούγεται κάπως λογικό, αλλά όχι και πειστικό, ότι θυμήθηκε η ΥΠΑ μετά από 8 χρόνια που οι περισσότεροι υπάλληλοι και στελέχη έχουν φύγει να θέλει να εμπλουτίσει το αρχείο της!

Αντίστοιχες ήταν και οι τοποθετήσεις των πολιτικών στελεχών στα οποία απευθύνθηκε η “Π”. Κανένας δεν θέλει να μιλήσει ανοιχτά αν και είναι προφανές ότι το θέμα έχει συζητηθεί σε διάφορα επίπεδα!

Και η “Π” είναι σε θέση να γνωρίζει ότι ως σενάριο έχει συζητηθεί μετά και τις απαιτήσεις των εργολάβων ή τις ενστάσεις τους για το κόστος του αεροδρομίου Καστελλίου, τους βασικούς οδικούς άξονες που δεν θέλουν να φτιάξουν.

“Γιατί οι εργολάβοι να δώσουν τόσα χρήματα για το αεροδρόμιο Καστελλίου όταν θα δουλεύουν μόνο 5-6 μήνες; Γιατί να κατασκευάσουν τις οδικές αρτηρίες από τις οποίες δεν μπορούν να παίρνουν διόδια; Και αναρωτηθηκατε πόσο θα κοστίσουν μόνο οι απαλλοτριώσεις; Είμαστε στη δίνη μιας οικονομικής κρίσης”, αρκέστηκε να πει στην “Π” κυβερνητικό στέλεχος από την Αθήνα που είναι γνώστης της υπόθεσης…

Αλλά πέρα από όλα αυτά υπάρχει και κάτι ίσως πιο σοβαρό. Το θέμα των μελετών του λοξού διαδρόμου έθεσαν πρώτα τα στελέχη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που αναλύουν τα στοιχεία, αναζητούν όλες τις οικονομικές παραμέτρους των έργων σε σχέση με το αεροδρόμιο Καστελλίου.

“Μα, έχετε αυτές τις μελέτες, γιατί δεν τις αξιοποιείτε; Φέρτε τα στοιχεία!”, είπαν τόσο στο υπουργείο όσο και στην ΥΠΑ…

Σε κάθε περίπτωση το μπερδεμα είναι μεγάλο. Το τι ακριβώς συμβαίνει με την υπόθεση αυτή κι αν έχει σχέση με τις αλλεπάλληλες αναβολές δημοπράτησης του αεροδρομίου στο Καστέλλι ουδείς απαντά επίσημα και θα δείξει ο…χρόνος εάν πρόκειται για σενάρια ή για πραγματικά σχέδια που προωθούνται. Αλλά επειδή το έργο το έχουμε ξαναδεί (με την υπόθεση του υποβρυχίου καλωδίου το οποίο εγκαταλείφθηκε για 15 χρόνια και επανέφεραν) πρέπει να είμαστε έτοιμοι για όλα…



Ο λοξός διάδρομος

Θυμίζουμε πως η υπόθεση του λοξού διαδρόμου είναι μια…πονεμένη ιστορία. Ξεκίνησε ως μακρινό όνειρο για να λυθεί το πρόβλημα της Αλικαρνασσού, αλλά έγιναν μια σειρά από μελέτες και τελικά έφτασε στο στάδιο λίγο πριν τη δημοπράτηση. Από τον μεγάλο λοξό, πήγαν στον…μικρό, μετά ξανά στον μεγάλο και στο τέλος είπαν να κάνουν ένα…μικρό! Κι εκεί χάθηκε όταν ετέθη το ζήτημα του αεροδρομιου Καστελλίου!

Ο ΟΑΝΑΚ είχε αναλάβει κατόπιν κυβερνητικής εντολής και με συμβάσεις να εκπονήσει τις μελέτες στις οποίες είχαν αναμειχθεί κορυφαία ευρωπαϊκά και αμερικάνικα γραφεία:

*Η πρώτη σύμβαση που είχε υπογράψει ο ΟΑΝΑΚ με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αφορούσε την προέγκριση χωροθέτησης και το κόστος της ήταν 214 εκατομμύρια, ενώ φαίνεται πως ο Οργανισμός θα διεκδικήσει ήδη κάτι παραπάνω.

* Η δεύτερη και μεγαλύτερη σύμβαση αφορούσε τις μελέτες για να φτάσει το έργο στην περιβαλλοντική μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης με κόστος 650 εκατομμύρια δραχμές.

*Η τρίτη και τελευταία σύμβαση που υπεγράφη συμπληρωματικά έχει κόστος 100 εκατομμύρια δραχμές.

Δεδομένου ότι για μελέτες και άλλες εργασίες για τον λοξό έγιναν και άλλες δαπάνες από το ελληνικό κράτος (ΥΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών, ΥΠΑ, Περιφέρεια κ.λπ) το συνολικό κόστος για το σχέδιο του λοξού ανήλθε περίπου στο 1,5-1,6 δισεκατομμύρια δραχμές. Κι όλα αυτά ήταν πλέον πεταμένα λεφτά!

Προσοχή! Αυτό το άρθρο έχει συνέχειες ...
Παρακαλώ χρησιμοποιείστε τα παρακάτω links για να τις διαβάσετε.

Ξανά “στο τραπέζι” τα σχέδια για τον λοξό διάδρομο
Φέρνουν ξανά “στο τραπέζι” τον λοξό διάδρομο




Στατιστικά Άρθρου
Αρθογράφος:
Πατρίς

Ημερομηνία δημοσίευσης:
4/6/2011

Εκτύπωσε Άρθρου
Εκτύπωση Άρθρου

Αποστολή με email
Αποστολή με email

Προσθήκη στα bookmarks
Προσθήκη στ' Αγαπημένα

ΕλαχιστοποίησηΑναζήτηση
Αναζήτηση στις ειδήσεις του patris.gr


Πνευματικά Δικαιώματα 1998 - 2002 © Εκδόσεις Α. Μυκωνιάτη Α.Ε.Αναφορά Προβλήματος | Όροι Χρήσης | Επικοινωνία | Ταυτότητα
Developed by WISE Advanced Solutions